Hej
Jag har en lyfco luftvärmepump som fungerade utmärkt, men jag var tvungen att flyta på den. När jag monterade upp den ansåg jag att det rinner mycket vatten från en liten hål som ligger under pumpen. Det rinner kanske flera liter per timme från den men värmer upp fortfarande vattnet.
 
  • En lyfco luftvärmepump monterad på en vägg med en bricka och ett kärl under, som används för att samla upp vatten som rinner från pumpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt normalt att det lätt bildas kondensvatten när man kyler ner fuktig sommarluft.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Misstänker du att det läcker, samla upp vattnet och mät klorhalten. Kondensvatten kan det dock komma rätt mycket av.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Misstänker du att det läcker, samla upp vattnet och mät klorhalten. Kondensvatten kan det dock komma rätt mycket av.
Det läcker mycket( rinner vatten) flera liter per timme. Alltså vattnet droppar inte rinner ner nästan.
 
Hus tomte
Minskar det i poolen kanske man ska kolla innan man ropar varg😉
 
A Ahwan R skrev:
Det läcker mycket( rinner vatten) flera liter per timme. Alltså vattnet droppar inte rinner ner
J Josth skrev:
Helt normalt att det lätt bildas kondensvatten när man kyler ner fuktig sommarluft.
är det normalt att rinner ner flera liter per timme? Det droppar inte, det rinner ner vatten
 
A Ahwan R skrev:
Det läcker mycket( rinner vatten) flera liter per timme. Alltså vattnet droppar inte rinner ner nästan.
Om det rinner mer än droppar så skulle jag misstänka läckage. Ta bort någon panel så att du kan undersöka. Eller mät vattnet.

Har du verkligen fått anslutningarna täta?
 
  • Gilla
Ahwan R
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Misstänker du att det läcker, samla upp vattnet och mät klorhalten. Kondensvatten kan det dock komma rätt mycket av.
Det kan producera kondensvatten på över 1 liter per timme om det börja vara lite högre luftfuktighet i luften.

pH är också rätt låg på kondensvatten av att vattnet absorberat koldioxid från luften, är det i balans med luftens koldioxidhalt partialtryckmässigt så ligger den runt pH 5.2, har du mer märkbar läcka från poolen så torde pH vara betydligt högre då man siktar pH halt strax över pH 7 i poolvattnet de flesta fallen...

ytterligare test är att hårdheten (ofta benämnd som GH, general hardness) kommer vara mycket låg på kondensvattnet, i stort sett i samma nivå som batterivatten - dock kanske med lite spår av aluminium från kylflänsarna som det fällde ut på i poolvärmaren.
 
  • Gilla
Ahwan R
  • Laddar…
A Ahwan R skrev:
Det läcker mycket( rinner vatten) flera liter per timme. Alltså vattnet droppar inte rinner ner nästan.
Droppar/rinner det vatten även när kompressorn inte arbetar (dvs. ställd värmen så lågt att kompressorn inte startar medans vattenflödet genom dess värmeväxlare fortfarande är igång) ?.

Är det lite större maskin så kan kondensmängden bli rejäl och långt över 1 liter/timmen, men bör stanna av helt när kompressorn har varit stoppad en tid.
 
  • Gilla
Ahwan R
  • Laddar…
Extremt fuktigt nu, tömde min avfuktare i källaren innan jag lade mig och den var full när jag vakna.
 
  • Gilla
Ahwan R
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.