Hej, detta är mitt första inlägg på forumet. Jag är även nybliven husägare.

Jag har köpt ett ganska stort hus, 190 kvm, och har en del funderingar bl.a. om uppvärmning.

Som det är nu så har huset direktverkande el och elradiatorer/golvvärme samt en kamin/kassett.

Jag funderar på att installera luftvärmepump för att få ner kostnaden. Huset är tillbyggt och tilläggsisolerat i omgångar. Detta har renderat i att man i en del av huset har höjt taket med c:a 1 meter. Det gamla taket är kvar under så det är liksom två tak på en del av huset =)

Jag undrar om man kan installera en luftvärmepump i detta "vindsutrymme".

Detta för att slippa ha fula lådor hängandes på huset samt att man får ett mer skydd. Tänkte något enligt nedan:

huset.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltså ta in luft från en grov slang utifrån och sedan ha ventiler ner till ett par olika rum i huset.

Är detta möjligt är då frågan? Nackdelar/fördelar? Någon som gjort något liknande?

Tacksam för svar!
 
Nej, det funkar inte vinden kommer att bli iskall, och det är inte bra. En LLVP förbrukar enorma mängder med luft så den ska vara ute, luften som passerar LLVP ska ju också ta vägen någon stans.
 
Ok det var synd, det fungerar inte heller att ha ett utloppsrör för luften som passerat då?

Tycker det borde finnas lösningar för detta, måste vara någon som tänkt liknande som mig innan tycker jag :confused:

Hur effektivt är det med solfångare på taket istället då?
 
Vill du slippa fula utomhusdelar så är det jord eller bergvärme som gäller. Som bonus slipper du också den inte så vackra inomhusdelen också ;).

Utomhusdelen omsätter som sagt enorma mängder luft, skapar kyla och producerar en hel del kondensvatten. Sådant vill man inte ha på vinden. I teorin så skulle du kanske kunna ordna med stora ventilationsrör, uppåt metern i diameter för att kompensera för tryckfallet, dessa måste sedan isoleras ordentligt för att inte kyla vindsutrymmet. Men det är risk för att det kommer dåna och susa i hela huset. Du ska inte omsätta luften på vinden i onödan, då du riskerar att dra in fuktig luft som sedan kondenserar på vinden med mögelproblem som följd, därför behöver du rör både in och ut.

Solfångare är då en bättre idé men du har bara nytta av dem mars-november, dvs de kalla månaderna när du behöver som mest energi så är de overksamma på grund av den svaga solinstrålningen. För dig som saknar vattenburet system så ska du nog se en solvärmeanläggning ur ett miljöperspektiv snarare än ett ekonomiskt.


Det finns inga genvägar till det perfekta värmesystemet ;)
 
Redigerat:
mexitegel fick med det mesta. Solfångare kräver även att du har ett vattenburet-system för att kunna få ut värmen, har du inte det blir det bara tapp-varmvattnet som blir varmt.
 
Det kan ändå vara intressant för mig eftersom jag möjlighet att göra större in/utloppsventiler i ett undertak på en mindre altan. Men en meter? Det låter enormt, det är ju mycket större än hela fläktbladen?

Sen angående ljudet så är det som sagt inget "vindsutrymme" med ett tunt skikt nedåt i mitt hus, utan ett utrymme mellan två isolerade tak, så förhoppningsvis så blir det ganska tyst. Har ett rum med c:a 40 kvm bastu/spa, kanske man kan sätta utedelen ovanför detta rum eftersom där inte har någon större betydelse om där blir oljud där. Borde ju inte bli mer oljud än vad som tar sig igenom en yttervägg.

Sedan så hade jag ju tänkt att innedelen skulle sitta även den på vinden och att man drar ner ventilationsschakt eller kanaler med uppvärmd luft ned i de olika rummen från utrymmet ovanför. Jag kommer åt alla rum utom köksdelen från den tillbyggda "vinden".

Den stora frågan är om fördelarna sedan väger över nackdelarna. Jag trodde i min enfald att det fanns lösningar för detta. Typ för kontorslokaler osv. Men man kan ju knåpa ganska mycket här innan jag kommer upp i de 300-350' som det skulle kosta att installera vattenburet värmesystem med allt vad det innebär.

Tack för svaret, jag ska forska vidare =)
 
Ljudet kanske inte blir så farligt.
Ett annat stort problem med att ha innedelen på vinden och sedan skicka ner den varma luften via schakt är att hålla den varm och kondensfri. Nästa stora utmaning är att hålla ett jämt tryck på luften till de olika delarna av huset.
Jag har då aldrig sett en sådan lösning på ett kontor… däremot är det ganska vanligt att man har någon typ av värmeväxlare kopplat till ventilationen, eller LLVP eller liknande.

Summa kadimumma så överväger nackdelarna fördelarna med 100% än så länge.
 
Tilluft ska du normalt ändå inte ha i köket så det spelar antagligen mindre roll.

Om du tänker distribuera värmen så installera istället ett FTX system med ett värmebatteri som värms av värmepumpen. Det finns ett par värmepumpar på marknanden som kan installeras så.

Då får du dessutom bättre inomhusklimat och återvunnen frånluft på köpet.

Du har inget garage eller annan byggnad en bit bort från huset som du kan ställa pumpen vid istället? Använd ditt dubbla vindsutrymme till att isolera mer eller förvaring istället.
 
  • Gilla
Hank the tank
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Tilluft ska du normalt ändå inte ha i köket så det spelar antagligen mindre roll.

Om du tänker distribuera värmen så installera istället ett FTX system med ett värmebatteri som värms av värmepumpen. Det finns ett par värmepumpar på marknanden som kan installeras så.

Då får du dessutom bättre inomhusklimat och återvunnen frånluft på köpet.

Du har inget garage eller annan byggnad en bit bort från huset som du kan ställa pumpen vid istället? Använd ditt dubbla vindsutrymme till att isolera mer eller förvaring istället.
Det där verkar ju vara kanonbra, vet du något exempel på en sådan maskin med värmebatteri som kan anslutas till värmepump? Jag har googlat runt på FTX system men inte hittat något sånt.

Detta känns ju verkligen bra, jag behöver även förbättra ventilationen så det är ju två flugor i en smäll då.

Jag har ett fristående garage 10 meter från huset, men man kan väl inte ställa pumpen där? Jag måste ju ha luft-luft, har inget vattenburet system?
 
Redigerat:
Det är ett par år sedan jag hittade det där, men jag har ett vagt minne om att det var ME (Mitsubishi Electric) och någon mer tillverkare som hade kanalvärmare/batteri istället för inomhusdel som alternativ. Du ska nog googla på värmepumpstillverkarna för att hitta det. Hittar du inte kanske jag kan se om jag återuppväcka de sökningarna...

Maximalt avstånd mellan inomhusdel och utomhusdel beror på pump, men 10 meter klarar de flesta. Nu får du antagligen längre rörlängd så det är väl klokt att kolla upp det specifikt. Men rätt planerat med rätt pump så kan du kanske ställa utomhuseneheten vid garaget istället.

Jag skulle tro att en kompetens ventilationsfirma kan hjälpa dig med båda delar.
 
Fortsätter denna fråga då jag försökt läsa på lite om kalla vindsutrymmen och vad som händer med den RF under vintern och hur man kan sänka den. Funderar på vad som händer om jag flyttar upp utomhusdelen på min LLVP till vinden. Om jag inte misstar mig så funkar ju själva utomhusdelen som en gigantisk luftavfuktar. Luften som tas igenom förångaren med hjälp av fläkten kommer att se till att fukten i luften kondenseras på den extremt kalla ytan som köldmediet skapar och sedan när den sätts igen av rimfrost avkondenseras i en omvänd process tillbaka till vatten som på ett säkert sätt kan transporteras bort via evakueringsrör under bottenplåten. Luften som tagits igenom förångaren uppe på vinden torde ju då ha en lägre RF än om den bara tillsatts med en vanlig fläkt. Samtidigt har jag "väl" flyttat kondenspunkt till utsidan av taket där luften förhoppningsvis är varmare och förmodligen fuktigare. Att man behöver ha en tilltagen isolering ner mot bostadsutrymmet är förståligt och att effektiviteten sänks på LLVP men som sagt detta är bara en fundering som jag behövde "ventilera" (sorry ordvitsen) :surprised:
 
LeadHead skrev:
Om jag inte misstar mig så funkar ju själva utomhusdelen som en gigantisk luftavfuktar.
Luften som tagits igenom förångaren uppe på vinden torde ju då ha en lägre RF än om den bara tillsatts med en vanlig fläkt.
Nej, det är bara en "halv" luftavfuktare, så den relativa fuktigheten i lulften som kommer från förångaren är högre. Faktiskt hela 100% när fukt kondenserar eller desublimerar på förångaren. Den absoluta fuktigheten har i och för sig sjunkit när en del vatten kondenserat eller desublimerat på förångaren, men eftersom temperaturen sjunkit är ändå relativa fuktigheten hög. En riktig avfuktare låter luften passera kondensorn också så den värms upp, vilket gör att både den absoluta och relativa fuktigheten minskar.
 
  • Gilla
LeadHead
  • Laddar…
Din vind kommer att bli en väldigt stor frys. Tar nog bara 10 minuter sen börjar llvp att kyla utrymmet och den fortsätter att gå så länge du har värmebehov inne och den kyler luften även om det är -20 grader på vinden. Då är inte verkningsgraden den bästa på pumpen och inte så lönsamt att köra den.
Men torrt blir det...
 
  • Gilla
LeadHead
  • Laddar…
Vi har som sagt var en "FTX" som har kompressor. Den fungerar alltså som en frånluftvärmepump men istället för att värma vatten så värmen den tilluften. Men det verkar vara en väldigt ovanlig grej. I vårt fall så kom den inte till för att sköta uppvärmningen utan för att ventilera bort radon (tidigare ägare som gjorde radonåtgärder), men den värmer huset bre ner till nollgradigt i alla fall.
 
  • Gilla
LeadHead
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.