Jag har en luftvärmepump av golvmodell som sitter där ett el-element tidigare satt. Denna pumpen är idag inkopplad med vanlig schucko till ett uttag i närheten, vilket i sig inte är helt optimalt, men den delar också fas med min elbilsladdare. Optimalt hade antagligen varit att dra en ny kabel till centralen för den, men den är placerad från centralen sett på andra sidan huset, på en annan våning, så det blir nog väldigt mycket jobb att få det snyggt.
Dock, den elementgruppen som finns betjänar numera endast två element, varav ett i samma rum som värmepumpen, så mitt smidigaste alternativ hade varit om jag kunde använda mig av den. Dock behöver den kompletteras med en nolla också, så beroende på om det går enkelt att dra i nya sladdar i röret så ser jag framför mig tre alternativ:

1) Dra fram nolla, viga en fas åt värmepumpen och de två andra till elementen (400 volt)
2) Dra fram nolla, byta elementen till 230 volt, en fas till värmepumpen och en till vardera element
3) (Nödlösning, kanske helt förkastligt) Om det skulle visa sig att något sitter fast i röret så att nya trådar inte går att få fram, använda en av befintliga fastrådar som nolla, byta båda element till 230v, låta elementet i samma rum som värmepumpen dela fast med denna, och se till att det är avstängt när värmepumpen är igång (vilket det redan är idag)

Är jag helt fel ute här? Jag förstår att det inte är optimalt att dela upp en elementgrupp på detta vis, men det borde ju i vart fall vara bättre än som det är idag? Centralen är en diazed, så det är alltså tre separata säkringar, ingen trefassäkring.
(Jag är fullt medveten om att detta är behörighetskrävande, just nu är det bara på idéstadiet. Men det är i vart fall bra att veta om det är på nivån "ring en elektriker" eller "ingen elektriker kommer vilja ta i det där ens med välisolerad tång" :))
 
Hej, är du säker på att nolla saknas i elementgruppen
 
Ja, där är bara jord och tre faser.
 
Ok, enklast att dra nya ledningar är att använda gamla som draglina och dra om alla på nytt, röstar på alt.1
 
  • Gilla
dagmartin och 1 till
  • Laddar…
Så verkar som att jag inte är helt ute och cyklar här då i vart fall, alternativ 1 är det jag själv lutade åt. Bara att hålla tummarna att inget rör är genomspikat eller så på vägen så att det faktiskt går att dra fram nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.