Har bestämt mig för att installera en luft vp.

Fråga 1 - Handla från Onzza
Har någon på forumet erfarenhet av onzza? Jag pratade just dem och de sa att garantin omfattar 5 år på komressorn och 1 år på övriga delarna. Någon som handlat av onzza och har bra eller dåliga erfarenheter i ryggsäcken? Berätta allt ni vet isf.

Fråga 2 - Monteringen
Jag har för avsikt att montera pumpen så gott som själv. Borra och skruva kan jag. Finns några kylmontörer i närheten som jag har tänkt få stå för vakumsugningen och igångkörandet. Kan omöjligtvis vara särskilt komplicerat med rätt utrustning. Någon som vet bättre?

Fråga 3 - Optimal placering
Mitt hus är 1,5 plan med källaren. I källaren direkt under entren, och köket finns gillestuga där vi har tv-rum. Där sitter nu ett stort självcirkulationselement som i stort sett försörjer hela huset med värme då det ute håller sig över - 5 grader. Värmen sprider sig upp via den öppna trappan upp till kök, kontor, allrum och vidare upp i nästa öppna trappa till sovrummen på övervåningen. Inte ofta det är värme på i något av dessa rum. Värmen i gillestugan brukar vi få sätta på nån gång under sensommaren för att det ska gå att vistas där. Blir alldeles för kallt där annars

Jag förutsätter att det måste vara optimalt att placera inomhusenheten där nere och därmed låta värmen leta sig upp i resten av huset. Som det gör idag, fast billigare. Nackdelen blir att jag inte kommer kunna kyla bostadsplanet med pumpen. Alla andra förslag beaktas!
 
H
Förvissa dig om att det verkligen finns någon som kan och vill installera pumpen innan du beställer. Att sälja den pump man installerar är en del av levebrödet för firmor i kylbranchen. Om de skall installera en parallellimporterad pump så kan räkningen bli dyr. Installatören får garantiansvar för själva installationen och måste ta betalt därefter. Ska man köpa värmepump på Onzza så är det bäst om man kan installera och vacuumsuga själv. De lockande priserna i Onzza:s reklam är exklusive moms. Lägger man ihop kostnaderna för pump, trågvärmare och installation så tjänar man inte särskilt mycket gentemot om man köper pumpen inklusive installation.
Vill man ha en enklare luftvärmepump typ Chunlan från Trendimport så kan det nog löna sig att köpa en vacuumpump för ca. 1000 kr och installera och vacuumsuga själv. Installera en dyr värmepump själv? Ja det beror på hur mycket man vill chansa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.