Vi har en Luftvärmepump (Mitsubishi Electric Hero LN25) som installerades 4 månader sedan. Har två frågor
1- Undrar fryser inte kondens/vatten från slangen som ska rinner ut till utsidan av huset när är minusgrader ute?någon prata om att koppla värmekabeln, behövs verkligen värmekabeln eller det klarar sig i kalla vinter?
2-Vilken funktion ska använda i appen/fjärrkontroll När vi elda i kaminen och vill bara sprida värme från kaminen typ finns kaminlägen i vårt Luftvärmepump?
 
  • Mitsubishi Electric fjärrkontroll för luftkonditionering visar temperatur och inställningar, många knappar, digital display.
  • Termostatinterface, fläktläge aktiverat, rumstemperatur 6 grader, inställd temperatur 21.5 grader, blå och grå färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Det fryser när det droppat ner på marken
2. Vet ej, men pumpen bör jobba mindre om ni eldar så att inställd temperatur ändå uppnås

Det ser ut som att du ställt in pumpen på fläkt och inte värme (symbolen med sol). Är det avsiktlig? (Tror jag då det är så på min pump av annat fabrikat)
 
Slangen till utsidan har bara en funktion när du kör pumpen som A/C, det vill säga bara sommartid, så det blir inget problem.
Den andra frågan har jag inget svar på, men finns inte manual?
 
P Pin skrev:
1. Det fryser när det droppat ner på marken
2. Vet ej, men pumpen bör jobba mindre om ni eldar så att inställd temperatur ändå uppnås

Det ser ut som att du ställt in pumpen på fläkt och inte värme (symbolen med sol). Är det avsiktlig? (Tror jag då det är så på min pump av annat fabrikat)
Tänkte sprara lite El och eldade i kaminen så tänkte använda bara fläkten för att sprida värme från kaminen men nu fick tips att kan använda CIRCULATOR läge istället
 
Hannuse Hannuse skrev:
Slangen till utsidan har bara en funktion när du kör pumpen som A/C, det vill säga bara sommartid, så det blir inget problem.
Den andra frågan har jag inget svar på, men finns inte manual?
Ok så ser ibland det rinner lite vatten under utedelen så kommer inte från inne del så låter rinna lite då och då eller hur?
 
Du har värmeläge med en SOL på fjärren och enbart fläktläge via appen, enklare om du använder den ena så slipper du bli förvirrad😎
Kör på SOL för värme och ställ manuellt in så hög fläkthastighet som du står ut med och tryck på Cirkulator så kommer det upp ett hus högst upp i displayen på fjärren och du har då aktiverat kamin/cirkulation funktionen.
Är det tex inställt 22 grader och du startar en brasa så innertemperaturen blir varmare än 22 grader vid innerdelen så kommer utedelen stanna och innerdelen fortsätter cirkulera luften i vald fläkthastighet.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
Circulator knapp finns i fjärkontrol men jag hitta inte mostvarande knapp i appen MelCloud

 
vad är skillnader att välja Cirkulation läge eller fläkt när använder man kamin?
 
Ingen aning om den finns i appen, använd fjärr och skippa appen så blir det enkelt.
fläkt är bara fläktläge.
använder du cirkulator och SOL så kommer den starta värmen och utgå ifrån inställt börvärde när din brasa har slocknat.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
sam2018 sam2018 skrev:
Ok så ser ibland det rinner lite vatten under utedelen så kommer inte från inne del så låter rinna lite då och då eller hur?
Precis, det är när utedelen "avisar", det är helt normalt.
 
C Comfort Thomas skrev:
Du har värmeläge med en SOL på fjärren och enbart fläktläge via appen, enklare om du använder den ena så slipper du bli förvirrad😎
Kör på SOL för värme och ställ manuellt in så hög fläkthastighet som du står ut med och tryck på Cirkulator så kommer det upp ett hus högst upp i displayen på fjärren och du har då aktiverat kamin/cirkulation funktionen.
Är det tex inställt 22 grader och du startar en brasa så innertemperaturen blir varmare än 22 grader vid innerdelen så kommer utedelen stanna och innerdelen fortsätter cirkulera luften i vald fläkthastighet.
Tackar för fint förklaring :)
 
Om du öppnar manualen så står det nog samma sak där 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.