Hej, Finns det någon LLVP med extern termostat out of the box? Jag har för mig att jag har läst om vissa modeller som har en termostat i fjärrkontrollen tidigare men vet inte villen tillverkare/modell det var.

Anledningen till frågan är att jag funderar på att sätta in en ytterligare LLVP på övre plan, vi har redan en pump (Mitsubishi FH35) på bottenvåningen (blå markering). Planen är att sätta den nya i trapphuset enligt grön markering då det är den enda ytterväggen i den övre hallen. Men just i trapphuset kommer det upp en hel del värme från entréplan så att flytta termostaten till väggen mot det stora sovrummet känns som en bra ide.

Jag vet att vissa flyttar den inbyggda givaren men skulle helst vilja hitta en bra pump med en trådlös givare som man kan flytta runt lite. Alla tips och feedback uppskattas =).

Tvåvåningshus ritning: Entréplan med vardagsrum, kök, tvättstuga; Övre plan med sovrum, badrum, allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sanyo / Argo hade förut givare i fjärren.
Tror bara det är Gree av dom mer ”kända” märkena som idag har möjlighet till detta men vet ej om alla modeller har det.
Fjärren måste dock ha synlig kontakt inom ett visst antal meter för att fungera, nackdelen kan vara då att man blåser den varma luften på fjärren och då funkar det inte som tänkt.
Vad man sen har för åsikter/omdömen om det märket är en annan femma !
 
A
C Comfort Thomas skrev:
Sanyo / Argo hade förut givare i fjärren.
Tror bara det är Gree av dom mer ”kända” märkena som idag har möjlighet till detta men vet ej om alla modeller har det.
Fjärren måste dock ha synlig kontakt inom ett visst antal meter för att fungera, nackdelen kan vara då att man blåser den varma luften på fjärren och då funkar det inte som tänkt.
Vad man sen har för åsikter/omdömen om det märket är en annan femma !
inova har tyvärr detta med
 
Okej, men finns det inte modeller med bara en enkel trådlös givare? Behöver inte vara i fjärrkontrollen. Känns som världens enklaste tillbehör, allt annat ska ju vara smart med wi-fi osv. Jag hade lätt köpt en direkt till även befintlig pump om det hade funnits.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Märkligt om det inte finns med dagens teknik.
Den Sanyo jag köpte för 21 år sen hade termostat i fjärrkontrollen.
 
richardtenggren
Löser inte https://sensibo.com/ typ det där åt dig, men den fungerar väl också med ir antar jag. :)
Samma med Ngenic och Tado, båda har produkter som kan styra via IR.
 
Redigerat:
Blodsoppen
richardtenggren richardtenggren skrev:
Löser inte [länk] typ det där åt dig, men den fungerar väl också med ir antar jag. :)

Har för mig jag sett några olika produkter för detta, men var länge sedan jag kikade då vi är utan LLVP nu :)
Jag har en Gree i fritidshuset. Där är inbyggd givare i fjärrkontrollen. Tycket det funkar bra.
 
richardtenggren
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Jag har en Gree i fritidshuset. Där är inbyggd givare i fjärrkontrollen. Tycket det funkar bra.
Jo vi hade så på vår Qlima också, som vi hade tillfälligt för kyla innan frikylan var på plats. Men räckvidden var dock ett problem som Comfort Thomas skriver.
 
Går att lösa med tex en Raspberry Pi + Home Assistant + extern tempgivare och integration mot din värmepump i Home Assistant. Men kräver ju en del av den som sätter upp systemet. Fördelen är att du kan sätta upp massor med billiga trådlösa sensorer och styra bägge pumparna utifrån logik du bygger själv :)
... om man är lagd åt det hållet ;)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
E erito skrev:
Går att lösa med tex en Raspberry Pi + Home Assistant + extern tempgivare och integration mot din värmepump i Home Assistant. Men kräver ju en del av den som sätter upp systemet. Fördelen är att du kan sätta upp massor med billiga trådlösa sensorer och styra bägge pumparna utifrån logik du bygger själv :)
... om man är lagd åt det hållet ;)
Jag har redan en Broadlink som jag styr min befintliga pump med för jag måste öka börvärdet i takt med att det blir kallare ute för annars blir det för kallt inne.

Jag har ett par scenes som kollar aktuell utetemperatur via någon vädertjänst i Boadlink appen och sätter olika börvärden utifrån detta. Men det blir ju inte riktigt samma som att ha en enkel termostat.
* under 0°C
* mellan 0°C till 5°C
* mellan 5°C till 10°C
* över 10°C.

Att det blir för kallt annars är jag ganska säker att beror på att det är några grader varmare uppe under taket där pumpen sitter mot övriga nedervåningen. Skulle vara skönt att slippa en liknande lösning om man köper ytterligare en pump.
 
Vi har två gree pumpar, en på entréplan och en i nederplan. Den på nederplan värmer stort sett hela huset, när de blir runt -15 grader så hjälper den på entréplan till.

Våra fjärrkontroller agerar som givare men sitter monterad på sidan om luftvärmepumpen så det inte blåser rakt på den.

Ställer vi 20 grader, så blir det runt 22 och de fungerar bra. Vi hade problem med ena pumpen men de var kretskortet som strulade. Snabbt bytt.

Haft pumparna i 2 år och ligger runt 1500kw i förbrukning per månad och när de var -20 några dagar nu i december så fick vi en förbrukning på 1900kw. Så jag måste säga att dom är snåla.

Dom vi hade innan var Mitsubishi ca 8 år gamla men var riktig dålig med hög förbrukning. Vi låg på snitt 2200 kW i förbrukning per månad.

Vi har ett 155 kvm hus.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Blodsoppen
Vad bra att fler än jag är nöjda med Gree.
Absolut, finns det bättre och snålare pumpar. Men för mitt ändamål passade den utmärkt, samt plånboken.
 
A akwante skrev:
Vi har två gree pumpar, en på entréplan och en i nederplan. Den på nederplan värmer stort sett hela huset, när de blir runt -15 grader så hjälper den på entréplan till.

Våra fjärrkontroller agerar som givare men sitter monterad på sidan om luftvärmepumpen så det inte blåser rakt på den.

Ställer vi 20 grader, så blir det runt 22 och de fungerar bra. Vi hade problem med ena pumpen men de var kretskortet som strulade. Snabbt bytt.

Haft pumparna i 2 år och ligger runt 1500kw i förbrukning per månad och när de var -20 några dagar nu i december så fick vi en förbrukning på 1900kw. Så jag måste säga att dom är snåla.

Dom vi hade innan var Mitsubishi ca 8 år gamla men var riktig dålig med hög förbrukning. Vi låg på snitt 2200 kW i förbrukning per månad.

Vi har ett 155 kvm hus.
Antar att fjärren inte sitter direkt bredvid för då blir det troligen samma temp som om den går via innerdelen.
Kretskort och spolen till fyrvägaren verkar vara ett litet dilemma på någon/några modeller men borde rimligen vara åtgärdat nu.

att mitsubishi modellen skulle vara 50% ”sämre” än Gree modellen låter dock väldigt märkligt!!
Måste vara fel på den !
Vad var det för modell?
 
A
SSSS SSSS skrev:
Jag har redan en Broadlink som jag styr min befintliga pump med för jag måste öka börvärdet i takt med att det blir kallare ute för annars blir det för kallt inne.

Jag har ett par scenes som kollar aktuell utetemperatur via någon vädertjänst i Boadlink appen och sätter olika börvärden utifrån detta. Men det blir ju inte riktigt samma som att ha en enkel termostat.
* under 0°C
* mellan 0°C till 5°C
* mellan 5°C till 10°C
* över 10°C.

Att det blir för kallt annars är jag ganska säker att beror på att det är några grader varmare uppe under taket där pumpen sitter mot övriga nedervåningen. Skulle vara skönt att slippa en liknande lösning om man köper ytterligare en pump.
Trådbunden finns som tillbehör på fujitsu
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.