Jag har ett ofärdigt garage utan värme eller ventiler just nu. Jag undrar om det är en bra ide att köpa en luftvärmepump då? Tänker att jag kör den på underhållsvärme bara.
Vi har två bilar i garaget framför allt under vintertid.
Taket är ännu inte isolerat vilket gör det mycket kallt i garaget. Kan en pump vara bra ändå tillfälligt tills taket är färdigt eller förstör man pumpen? Jag ska givetvis göra färdigt taket men det tar lite tid helt enkelt.
 
Tomture61
Fibonacci Fibonacci skrev:
Jag har ett ofärdigt garage utan värme eller ventiler just nu. Jag undrar om det är en bra ide att köpa en luftvärmepump då? Tänker att jag kör den på underhållsvärme bara.
Vi har två bilar i garaget framför allt under vintertid.
Taket är ännu inte isolerat vilket gör det mycket kallt i garaget. Kan en pump vara bra ändå tillfälligt tills taket är färdigt eller förstör man pumpen? Jag ska givetvis göra färdigt taket men det tar lite tid helt enkelt.
Hur stort är garaget ?
Ska du ha uppvärmning i garaget är LLVP överlägset billigast i drift , över tid .
Ett elelement är iofs mycket billigare i inköp än en LLVP .
Och nej du kommer inte att förstöra LLVP:en när ditt tak är oisolerat .
Däremot får du högre elräkningar .

Om du tänker parkera blöta / snöiga bilar i garaget så är rekommendationen att fixa ventilation , möjligt att du även behöver en luftavfuktare .
Det berättar en hygrometer om du behöver :D
 
  • Gilla
Fibonacci
  • Laddar…
Det är på ungefär 45kvm.
Okej så det krävs en tilluft och frånluft också även om man har en värmepump?
Så värmepumpen räcker inte som avfuktare om man kör in blöta bilar? Eller den kanske inte avfuktar alls?

Ja en hygrometer kan ju vara en billig investering! Vad ska den ligga på helst för bästa resultat?
 
Tomture61
Värme + ventilation sänker tillsammans luftfuktigheten , tag bort något av det så blir det inget bra .
En LLVP är en dålig avfuktare , även på sommaren .
Börja med tillufts ventil + frånlufts .
Inhandla en hygrometer , fukt förstör mycket även dålig ventilation
Fukthalten bör ligga på typ 50-60 % max

Torkade isig blöt ved i mitt garage , hade täppt till frånlufts ventilen för att spara på värmen .
Fick byta gångdörren efter det , kraftigt fuktskadad , efter en vinter .
Garaget är bra isolerat med fuktspärr i väggar / tak .
 
  • Gilla
Fibonacci
  • Laddar…
Okej stort tack för alla tips!
Och bäst är att sätta en tilluft högt på ena sidan och en frånluft nedtill på väggen mitt emot stämmer det?
 
Tomture61
Fibonacci Fibonacci skrev:
Okej stort tack för alla tips!
Och bäst är att sätta en tilluft högt på ena sidan och en frånluft nedtill på väggen mitt emot stämmer det?
Fast tvärt om , tilluft så lågt som möjligt , frånluft så högt som möjligt
 
  • Gilla
Fibonacci
  • Laddar…
Tilluftsventiler brukar normalt redan sitta i nertill i garageportarna man köper.

Är garaget oisolerat måste man hålla koll på temperaturen i garaget som en luftluftvärmepump klarar att hålla och arbeta i. En LLVP måste kunna hämta värme från insidan när den ska avfrosta annars fungerar inte det. Kan vara problem att starta en LLVP om det är helt utkylt och då behöver man värma upp med t.ex. en byggfläkt först. Låter som det kan gå åt väldigt mycket el om det är oisolerat om det ens fungerar.
 
Redigerat:
S
Det finns många trådar om värme och ventilation i garage, pröva att söka. I slutändan är alltid luftvärmepump, stängd ventilation och en avfuktare det lämpligaste valet. Att ventilera ut dyr, uppvärmd luft för att bli av med fukt är ganska onödigt i ett garage. Det krävs stort luftombyte (garagets volym x flera) för att bli av med fukten från en snöig bil.
 
Ja har man ett oisolerat men någorlunda lufttätt garage där man parkerar bilarna är säkert en sorptionsavfuktare det bästa. De klarar att avfukta ner till ca -20°. Munters och Acetec m.fl. Kostar dock en del men det är kanske bättre än att bilarna rostar mycket för det kostar pengar på sikt.
 
S
J Josth skrev:
Ja har man ett oisolerat men någorlunda lufttätt garage där man parkerar bilarna är säkert en sorptionsavfuktare det bästa. De klarar att avfukta ner till ca -20°. Munters och Acetec m.fl. Kostar dock en del men det är kanske bättre än att bilarna rostar mycket för det kostar pengar på sikt.
Nu förespråkade jag uppvärmt (luftpump ca 15-20k) samt avfuktare (kondensavfuktare ca 3-5 k). Inga rostiga bilar och några hundra kW per månad den kallaste tiden.

Kallt med sorption måste vara ett dåligt alternativ, inte särskilt effektiv avfuktning till dyr kostnad. Men att värma upp ett garage för fuktens skull och sedan ventilera ut värmen - ja det är nog lika illa.
 
Redigerat:
Tomture61
Har ett garage på 35 kvm , högsta punkten i tak är nästan 4 m .
Har haft + 20 gr i garaget denna vinter .
Självdrag som ventilation tilluft är springan under slagport (10-20 mm) frånluft är 160 mm spirorör .
Konsumerar just nu 240 w , temp utanför 0 gr .
Snicksnack att ventilera garaget är energikrävande .
 
S
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har ett garage på 35 kvm , högsta punkten i tak är nästan 4 m .
Har haft + 20 gr i garaget denna vinter .
Självdrag som ventilation tilluft är springan under slagport (10-20 mm) frånluft är 160 mm spirorör .
Konsumerar just nu 240 w , temp utanför 0 gr .
Snicksnack att ventilera garaget är energikrävande .
Snicksnack? Om inte ventilation är energikrävande kan du väl stänga av din uppvärmning och se hur varmt det blir. Jag förbrukar hälften på 70 m2. Självdraget inte tillräckligt för två snöiga bilar. Har du en hygrometer för att hålla koll på fukten?
 
Håller med om att LLVP + kondensavfuktare och minimal ventilation för att få bort garagedofterna är det bästa i ett isolerat garage om det används för bilar. Då kan man köra in snöiga och blöta bilar och även tvätta bilen i garaget med massor av vatten och allt är säkert torrt tills nästa morgon.

Som det är nu fungerar garaget i princip som en rostkammare för bilarna om man kör in de snöiga och blöta. Då är det klart bättre med carport där uteluften kan komma åt och blåsa bort fukten under torrare dagar samtidigt som det skyddar mot snö och regn ovanifrån.
 
  • Gilla
Söne
  • Laddar…
Tomture61
S Söne skrev:
Snicksnack? Om inte ventilation är energikrävande kan du väl stänga av din uppvärmning och se hur varmt det blir. Jag förbrukar hälften på 70 m2. Självdraget inte tillräckligt för två snöiga bilar. Har du en hygrometer för att hålla koll på fukten?
Om du läser lite längre upp i inlägg #4 förstår du varför jag inte stänger av ventilationen .
Luftavfuktaren behöver jag inte längre , fast jag torkar blöt / snöig ved 3-4 ggr / vinter .
Just nu har jag + 20,9 gr och 33%RH .
Konsumerar fortfarande 237.5 W momentant .
 
S
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du läser lite längre upp i inlägg #4 förstår du varför jag inte stänger av ventilationen .
Luftavfuktaren behöver jag inte längre , fast jag torkar blöt / snöig ved 3-4 ggr / vinter .
Just nu har jag + 20,9 gr och 33%RH .
Du hade sluppit ny dörr om du hade en avfuktare. Att torka ved är inte jämförbart med den fukten en bil drar in varje dag. Det är lite svårt att greppa konceptet med stängd ventilation och avfuktare men du gör dig själv en stor tjänst om du läser på. All energi som en avfuktare drar återges i minst samma mängd värmeenergi, till exempel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.