Hej!
Jag undrar om det är ett bra val att installera en hitachi sx premium 18 ?
Finns det någon som har en sådan och kan berätta lite?
När jag läser om den på nätet så har denna pump väldigt höga cop-värden.
Jag skall främst använda den vid +10 till -5 grader utetemperatur och övrig tid tänkte jag elda med ved som vanligt. Tänkte elda bara för varmvattnet när jag kör värmepumpen vilket ju då räcker med en gång i veckan.
Tacksam för svar!

Tommy
 
Den har ganska höga COP värden men den verkar vara en ganska klen modell så behöver man mycket effekt när det börjar bli kallt kanske det inte är rätt modell då man inte ska stirra sig blind på COP värden vid +7 grader.
Är maskinen klen får man dra igång elradiatorerna tidigare och dom har COP på 1.0

Dom har tyvär inte testat denna via SP så det går inte att jämföra några effekter/effektivitet på www.energimyndigheten.se mot andra märken och modeller.

Ganska lågt luftflöde vilket påverkar luftspridningen om man behöver ha en lång kastlängd för att nå stora delar av fastigheten.

Den har en "dammsugare" som gör rent filtren , Panasonic hade en liknande dammsugare på en modell som inte fungerade så bra efter ett tag då den kärvade och maskinen stannar vilket inte är så kul när garantin är över.
Förhoppningsvis fungerar Hitachis dammsugare bättre men mera hokus pokus gör att risken för problem ökar.

Man mäter numera på nya modeller SCOP istället för COP vid +7 grader, SCOP är verkningsgrad över en säsong
men effekten som dom ger vid specifika utomhustemperaturer säger det inget om.

Du ska bara använda den ner till -5 så det kanske är rätt modell beroende på ytan ni ska värma.
 
Konstigt att ingen verkar känna till denna pump!
Tack för svaret TS!
Jag har nog tänkt att använda denna pump från
ca: +10 till -5 grader då de är som effektivast och sedan elda med ved.
hälsn. Tommy
 
Många känner nog till den men då den troligen är ganska dyr för att vara en relativt effektsvag modell så är det nog ingen storsäljare.
 
A
det finns kanske i heller inte lika många återförsäljare för Ahlsell som tex panasonic
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.