Ställde in temperaturen på 18 grader men huset har varit 14-15 grader i 2 dagar nu. Blåser ingen varm luft överhuvudtaget

Såg att en röd lampa lyser. Vad betyder det?
 
  • Luftrenarens kontrollpanel med joniseringsfunktion indikerad, tänd lampa för filterbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IVT fjärrkontroll för värmepump, visar 18 grader Celsius och klockan 5:22 AM.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla manualen?
 
jonas_da jonas_da skrev:
Kolla manualen?
Hittar inte. Inte mitt hus
 
Vad heter modellen exakt? Finns en felkod i systemet. Stäng av värmepumpen med fjärrkontrollen. Lyft på luckan och håll inne AUX-knappen längst upp till höger minst 5 sek. Skriv upp hur många blink det är på varje lysdiod vid respektive markering. Timer-lampan (orange) verkar alltid blinka fem gånger och det gäller att fånga hur de andra två blinkar i förhållande till timer-lampen. T.ex. att Operation (röd) blinkar på blink nummer 3 och nummer 5.
 
Redigerat:
A
J Josth skrev:
Vad heter modellen exakt? Finns en felkod i systemet. Stäng av värmepumpen med fjärrkontrollen. Lyft på luckan och håll inne AUX-knappen längst upp till höger minst 5 sek. Skriv upp hur många blink det är på varje lysdiod vid respektive markering. Timer-lampan (orange) verkar alltid blinka fem gånger och det gäller att fånga hur de andra två blinkar i förhållande till timer-lampen. T.ex. att Operation (röd) blinkar på blink nummer 3 och nummer 5.
timerlampan måste blinka för att det skall fungera
 
Hur varmt är det vid innerdelen då den bara står på 18 grader ?
är det 18 vid innerdelen kommer den inte ge värme så testa om den kickar igång om du höjer till tex 25 grader
efter ca 10 minuter.

tempgivaren kanske är inbäddad i damm/smuts och inte ger rätt info.

Dålig koll på IVT och du har säkert testat höja börtemperaturen då då kan du bortse från detta inlägg 😉
 
C Comfort Thomas skrev:
Hur varmt är det vid innerdelen då den bara står på 18 grader ?
är det 18 vid innerdelen kommer den inte ge värme så testa om den kickar igång om du höjer till tex 25 grader
efter ca 10 minuter.

tempgivaren kanske är inbäddad i damm/smuts och inte ger rätt info.

Dålig koll på IVT och du har säkert testat höja börtemperaturen då då kan du bortse från detta inlägg 😉
Det är väl dosan som mäter temperaturen och skickar det till värmepumpen? Den har jag haft i köket och rummet längst bort. 14 grader just nu..

Jag stängde av den och dammsög filtret och sen höjde jag temperaturen till 23 grader och nu blåser den varm!!! Eller när jag satte på den igen då visade skärmen 23 grader
 
H Hammarspik skrev:
Det är väl dosan som mäter temperaturen och skickar det till värmepumpen? Den har jag haft i köket och rummet längst bort. 14 grader just nu..

Jag stängde av den och dammsög filtret och sen höjde jag temperaturen till 23 grader och nu blåser den varm!!! Eller när jag satte på den igen då visade skärmen 23 grader
Mig veterligen har inte IVT fjärren någon tempgivare så det är innerdelen givaren sitter i .
om den nu har en givare så måste den aktiveras för annars tar givaren i innerdelen över.
Tänk på att rikta fjärren mot innerdelen så den piper till och har tagit emot kommandot .
tror det bara är Gree som har sensor i fjärren nuförtiden.

men har som sagt dåliv koll på IVT så någon annan kanske kan ge förtydligande om det finns tempgivare i fjärren
 
C Comfort Thomas skrev:
Mig veterligen har inte IVT fjärren någon tempgivare så det är innerdelen givaren sitter i .
om den nu har en givare så måste den aktiveras för annars tar givaren i innerdelen över.
Tänk på att rikta fjärren mot innerdelen så den piper till och har tagit emot kommandot .
tror det bara är Gree som har sensor i fjärren nuförtiden.

men har som sagt dåliv koll på IVT så någon annan kanske kan ge förtydligande om det finns tempgivare i fjärren
Vad är innerdelen? Jag fick för mig när jag flyttade in här att jag skulle lägga dosan i mitten av huset så känner den av temperaturen. Den blåser varm luft vid 23 grader men inte vid 20grader
 
Mats-S
H Hammarspik skrev:
Hittar inte. Inte mitt hus
Typ alla manualer finns på nätet, bara att googla "manual" + modellnamnet som garanterat finns på någon av enheterna.
 
H Hammarspik skrev:
Vad är innerdelen? Jag fick för mig när jag flyttade in här att jag skulle lägga dosan i mitten av huset så känner den av temperaturen. Den blåser varm luft vid 23 grader men inte vid 20grader
innerdelen är den stora klumpen som det blåser luft ifrån.
om det inte blåser varm luft om du ställer den på 20 grader innebär det att det är varmare än 20 grader vid insuget på innerdelen.
gör du rent dom 2 stora nylonfiltren i innerdelen efter behov?
 
C Comfort Thomas skrev:
innerdelen är den stora klumpen som det blåser luft ifrån.
om det inte blåser varm luft om du ställer den på 20 grader innebär det att det är varmare än 20 grader vid insuget på innerdelen.
gör du rent dom 2 stora nylonfiltren i innerdelen efter behov?
Den är ovanför ytterdörren så konstigt ifall det är 20 grader just där och resten av huset 15. Men den verkar funka när jag höjer tempen på dosan. Har dock ingen lust att komma hem till ett 23gradigt hem 18 räcker gott och väl när man vill spara pengar. Hade den igång i söndags på 25 grader för att få upp värmen från 13 till 18 det funkade på några timmar men gick åt 25 kwh den dagen och i vanlig fall utan den 9 kwh. Tyckte det va mycket vintern har inte börjat än…
 
H Hammarspik skrev:
Den är ovanför ytterdörren så konstigt ifall det är 20 grader just där och resten av huset 15. Men den verkar funka när jag höjer tempen på dosan. Har dock ingen lust att komma hem till ett 23gradigt hem 18 räcker gott och väl när man vill spara pengar. Hade den igång i söndags på 25 grader för att få upp värmen från 13 till 18 det funkade på några timmar men gick åt 25 kwh den dagen och i vanlig fall utan den 9 kwh. Tyckte det va mycket vintern har inte börjat än…
Det är bara sätta upp en termometer ovanför innerdelen så ser du hur varmt det är.
är det inte i närheten av 20 grader där upp vid taket så är det troligen tempgivaren som har lite problem
 
H Hammarspik skrev:
Den är ovanför ytterdörren så konstigt ifall det är 20 grader just där och resten av huset 15. Men den verkar funka när jag höjer tempen på dosan. Har dock ingen lust att komma hem till ett 23gradigt hem 18 räcker gott och väl när man vill spara pengar. Hade den igång i söndags på 25 grader för att få upp värmen från 13 till 18 det funkade på några timmar men gick åt 25 kwh den dagen och i vanlig fall utan den 9 kwh. Tyckte det va mycket vintern har inte börjat än…
Öka temperaturen är nått annat än att hålla den, det är inte bara luften som ska värmas upp, utan väggar, tak, möbler mm
Kolla förbrukningen när du haft 18 grader i en vecka och allt är uppvärmt.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.