Jag har haft LVP i 10 år och känner mig nöjd. Min granne installerade sin i somras och använder den nu. Han frågade mig om jag ställer termostaten på 25 grader och sätter fläkten på det lägsta, drar den mer ström om jag ökar fläkten eller beror det på graderna jag valt oavsett hastighet på fläkten! Tyvärr kunde jag inte ge honom ett svar och ställer därför frågan här.
 
Blir liksom att fråga hur långt ett snöre är. Det som gäller är att VP har kraft att med cirkpumpen ge det det flöde som är lite större än vad systemet behöver. Finns i dag mi veterligt ingen röris/installatör som kollar upp det, utan bara trycker in VP , bara så där och säger nu är det färdigt. Nu får du värme. Hur den värmen blir är helt beroende på om VP har större fart på flödet än systemet i sig själv. Därav så måste det justeras in med farten på en VP. VP ska kunna hinna höja tempen med ca 10 C för klara ett hus behov. Klart den måste stanna i bland för att frosta av, och då sjunker avgiven effekt. Det kan ta någon timma innan VP har jobbat upp tempen igen. Men inget som man märker direkt, då vattenburen värme är trögt. Sen flödet går mot en tank, volym eller knäpp har ingen betydelse, blir ett glapp mellan fram från VP och ut till systemet, innan VP hinner ifatt.
 
  • Gilla
Kudazai
  • Laddar…
Man ska väl alltid ha den inställd på högsta fläkthastighet? För att den ska nå så långt som möjligt så att man slipper slå på elradiatorer i de rum som är längst ifrån den.
 
  • Gilla
Kudazai
  • Laddar…
Två variabler här.
Högre inställd temperatur gör att kompressorn jobbar mer/längre = ökad strömförbrukning.
Högre fläkthastighet = högre strömförbrukning
.
 
  • Gilla
Kudazai
  • Laddar…
Attitudeswe
Högre fläkt ökar inte elförbrukningen (om det inte är riktigt milt ute)

Högre luftflöde gör att lamellpaketet kan ha lägre temperatur och ändå hålla huset varmt. Lägre skillnad i temperatur mellan lamellpaket inne/ute ger högre COP. Som bonus hår värmen ut längre i huset och ev element/golvvärme som är påslagen behöver inte jobba lika hårt
 
  • Gilla
Boende45 och 4 till
  • Laddar…
För LLVP skall man ha så hög fläktfart man står ut med på innerdelen då ju svalare man håller flänspaket på innerdelen ju bättre COP blir det - dessutom krävs det lite fart på luften för att orka trycka ned mot golvnivå då med för lite fart så vänder värmda luften halvvägs och det stiger upp mot taket igen och man får lätt kalla golv.

Många LLVP kan heller inte köra ut full värmeeffekt på sina lägsta fläktinställningar för att innerdelen blir för varm av effektnivån gentemot mängden genomblåst luft och och drar ned på kompressortakten - mao. tycker man att det är dåligt med värme så ställ upp fläktfarten först. - av samma orsak är det viktigt att hålla filter och lamellerna i innerdelen så rena som det går just för att luftgenomflödet skall hållas så hög som möjligt.

Strömmen för att driva själva fläkten även i högsta fart är marginell gentemot effekterna som blåses ut som varmluft och kan man få flänspaketet 2 grader kallare med högsta fläktläget gentemot näst högsta läget så är besparingen motsvarande flertal fläktar i effektförbrukning.
 
  • Gilla
b_hasse och 4 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
För LLVP skall man ha så hög fläktfart man står ut med på innerdelen då ju svalare man håller flänspaket på innerdelen ju bättre COP blir det - dessutom krävs det lite fart på luften för att orka trycka ned mot golvnivå då med för lite fart så vänder värmda luften halvvägs och det stiger upp mot taket igen och man får lätt kalla golv.

Många LLVP kan heller inte köra ut full värmeeffekt på sina lägsta fläktinställningar för att innerdelen blir för varm av effektnivån gentemot mängden genomblåst luft och och drar ned på kompressortakten - mao. tycker man att det är dåligt med värme så ställ upp fläktfarten först. - av samma orsak är det viktigt att hålla filter och lamellerna i innerdelen så rena som det går just för att luftgenomflödet skall hållas så hög som möjligt.

Strömmen för själva fläkten även i högsta fart är marginell gentemot effekterna som blåses ut som varmluft och kan man få flänspaketet 2 grader kallare med högsta fläktläget gentemot näst högsta läget så är besparingen motsvarande flertal fläktar i effektförbrukning.
Tack för uttömmande svar. Mina tankar gick i samma riktning.
 
Om kompressorn är varvtalsstyrd borde man man kunna få ett liknande COP även vid låga luftflöden. Dvs liknande verkningsgrad och liknande kostnad för driften. Då kan man köra lågt luftflöde så länge värmen räcker till.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kudazai
  • Laddar…
Attitudeswe
Varvtalsstyningen är bra då den minskar antalet stop/start. Fortfarande ekonomiskt att ha ett gott luftflöde dock.

Sen blir det ju trevligare ljudkomfort med lägre fläkt, men har man råd med sån lyx så skall man väl slå till på ett vattenburet system ;)
 
  • Gilla
Kudazai
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Om kompressorn är varvtalsstyrd borde man man kunna få ett liknande COP även vid låga luftflöden. Dvs liknande verkningsgrad och liknande kostnad för driften. Då kan man köra lågt luftflöde så länge värmen räcker till.
Fast minska du flödet så kommer flänspaketet i innerdelen bli varmare vid samma effektavgivelse och då sjunker COP - det är först när flänspaketet bara ändrar sig delar av grader mellan lägsta och högsta fart på fläkten som du kan säga att COP är lika - men då är effektnivå så låg att kompressorn förmodligen är avstängd i utedelen...

Med andra ord får man deala mellan COP och ljudkomfort - ju tystare man vill ha ju mindre gynsam COP, tills gräns nås att man måste höja fläkthastigheten för att få ut mera värmemängd då det inte kan bli varmare än typ 50-60 grader C i innerdelen (vid varmare drar kompressorn ned i varvtal för att skydda sig själv). dvs 200 m³/h luft kan bara bära hälften så mycket värme räknat i kW som vid 400 m³/h om maxtemperatur är satt 50 grader C i den utblåsande luften ur innerdelen
 
  • Gilla
Kudazai
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Fast minska du flödet så kommer flänspaketet i innerdelen bli varmare vid samma effektavgivelse och då sjunker COP -
Nej inte om kompressorn går ner i varv. Då trycker den in en mindre mängd köldmedia i kondensorn och den blir inte varmare.

Däremot så sjunker givetvis effekten men det saknar ju betydelse så länge den är tillräcklig.
 
Tomture61
Kudazai Kudazai skrev:
Jag har haft LVP i 10 år och känner mig nöjd. Min granne installerade sin i somras och använder den nu. Han frågade mig om jag ställer termostaten på 25 grader och sätter fläkten på det lägsta, drar den mer ström om jag ökar fläkten eller beror det på graderna jag valt oavsett hastighet på fläkten! Tyvärr kunde jag inte ge honom ett svar och ställer därför frågan här.
Högsta fläkthastighet så får man bättre verkningsgrad på LLVP 👍
Finns ju också en nackdel med detta , oväsendet 🙂
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Högsta fläkthastighet så får man bättre verkningsgrad på LLVP 👍
Finns ju också en nackdel med detta , oväsendet 🙂
Så är det om kompressorn inte reglerar ner. Men om den gör det kan verkningsgraden vara lika bra eller bättre vi något annat varvtal.

Vet själv inte hur moderna värmepumpar hanterar detta. När jag arbetade som kyltekniker för många år sedan så hade kompressorn bara ett läge, full gas.
 
  • Gilla
Kudazai
  • Laddar…
Tomture61
Ulltand Ulltand skrev:
Så är det om kompressorn inte reglerar ner. Men om den gör det kan verkningsgraden vara lika bra eller bättre vi något annat varvtal.

Vet själv inte hur moderna värmepumpar hanterar detta. När jag arbetade som kyltekniker för många år sedan så hade kompressorn bara ett läge, full gas.
Min Daikin som är 3 år reglerar fläkten själv till så hög hastighet som möjligt .
Mao ställer jag den på max så har den en egen vilja att reglera den lägre (ibland)
Under speciella förhållanden .
Kan inte själv styra detta .
Daikin med flera påstår att det blir bättre verkningsgrad .
Så du kan ha rätt . Den har en varvtalsstyrd scrollkompressor .

Dock kvarstår frågan om det värmer effektivare om luften når längre från LLVP men troligtvis lägre temp på luften (från LLVP) och hur LLVP hanterar en lägre temp på köldmediet (returen)
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Min Daikin som är 3 år reglerar fläkten själv till så hög hastighet som möjligt .
Mao ställer jag den på max så har den en egen vilja att reglera den lägre (ibland)
Under speciella förhållanden .
Kan inte själv styra detta .
Daikin med flera påstår att det blir bättre verkningsgrad .
Så du kan ha rätt . Den har en varvtalsstyrd scrollkompressor .

Dock kvarstår frågan om det värmer effektivare om luften når längre från LLVP men troligtvis lägre temp på luften (från LLVP) och hur LLVP hanterar en lägre temp på köldmediet (returen)
Det bör bli snabbare uppvärmning men högre blås och lägre temperatur då värmeöverföringen i kondensorn ökar med större temperaturdiffrens men det viktigaste är nog kastlängden på luften värmer en större yta. Köldmediet blir underkylt (som man säger) om köldmediet blir kallare efter kondensation. Det i sin tur gör det svårare att förånga i utedelen och förångningstemperaturen sjunker. För att utterligare komplicera så måste kompressron bara få tillbaka gas för att inte haverrea vilken man löser genom att begränsa köldmedieflödet om temperaturen blir för låg i förångaren. En mindre mängd cirkulerad köldmedia ger då en minskad effekt.

Underkylning är bra i kylläge men en nackdel i värmeläge. Men i kylläge så så är ju kondensorn i utedelen.
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.