Hej,

Jag har en fråga till er som kan luftvärmepump. Upptäckte idag att min luftvärmepump läcker vatten på baksidan av den yttre delen. Normalt brukar det komma ut från dräneringsslangen (åtminstone när det är vinter) men jag undrar om detta är Normalt? Se nedan film

Modell: MSZ-AP42 (Mitsubishi)
Läge: "Cooling" läge 20c, nu när det är sommar.

FYI, filmat in kort klipp som beskriver problemet (om det ens är ett problem?)

URL:
https://1drv.ms/v/s!AvSvztMHbxcDkMJ1yrLMvDzXMx1ZGw
Filmen finna även bifogat.

Vad tror ni?
Pumpen funkar bra för övrigt o värmer och kyler som den ska!

Tack på förhand.
 
Redigerat:
Verkar som det är avbrott i kondensvattenslangen från innerdelen? Den ser väldigt sträckt ut. Eller isoleringen borta på en del av kylröret? Man får ta bort kanaltäckningen och titta och känna.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
J Josth skrev:
Verkar som det är avbrott i kondensvattenslangen från innerdelen? Den ser väldigt sträckt ut. Eller isoleringen borta på en del av kylröret? Man får ta bort kanaltäckningen och titta och känna.
Tack för ditt svar!

Ok! Om det är avbrott i kondensvattenslangen borde det då inte läcka ut vatten på insidan oxå? Alltså inomhus..? Varför får vi inget felmeddelande o funkar felfritt

Då kan vi konstatera att detta är "onormalt " beteende o att det alltid ska komma ut kondensvatten via dräneringsslangen...?
Huvudsaken är stt det kommer ut kondensvatten på utsidan men bara åt fel håll så det kanske inte någotjätte kritiskt?.

Inom den funkar o jag inte har fått något felmeddelande ifall jag ska fortsätta använda pumpen

Isoleringen ser inte o vara borta från kylröret.
Jag kommer troligtvis felanmäla detta till leverantören då jag ska ha 5års garanti (fick den installerat flr 2år sen)..
 
Redigerat:
A
Det är inte igensatt i slangen om man petar in i änden av den,kanske läcker i skarven högre upp isf?
eller kanske har skarven lossnat.
 
  • Gilla
th3stinger
  • Laddar…
Det är alltså förmodligen den här som läcker någonstans på vägen. Det är där kondensvattnet från innedelen rinner i. Förmodligen läcker någon skarv på vägen och det råkar rinna längs med den andra till lägsta punkt och droppar där.

Så öppna upp skyddet och leta dig bakåt (eller titta efter skarvar på det som syns) och se ifall någon skarv etc är dålig.
Dräneringsslang för kondensvatten kopplad till en utomhusdel av en luftkonditioneringsenhet.
 
  • Gilla
th3stinger
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Det är alltså förmodligen den här som läcker någonstans på vägen. Det är där kondensvattnet från innedelen rinner i. Förmodligen läcker någon skarv på vägen och det råkar rinna längs med den andra till lägsta punkt och droppar där.

Så öppna upp skyddet och leta dig bakåt (eller titta efter skarvar på det som syns) och se ifall någon skarv etc är dålig.
[bild]
Helt rätt. Ska försöka öppna skyddet o leta mig bakåt.
Fick kontakt med installatören o han misstänker samma sak, "skada på den räfflande kondensslangen". Får se vart vi landar med felsökning..

Finns det risk för skada om jag fortsätter använda pumpen i kyldrift eller bör jag avvakta tills felet är åtgärdat?

Tack för alla grymma svar!!
 
A
Nja,man kan ju inte veta säkert om en del av vattnet rinner in i väggen,beroende på var slangen läcker och hur genomföringen genom väggen är gjord,går ju rätt snabbt att kontrollera om man lossar locken till kanalen.
 
A
ta bort kanalens lock så ser du skarven för den räfflade slangen, tryck ihop skarven, släpp på spänningen i slangen, säkra med tejp motsv.
nu rinner kondensvattnet i kanalen längs med kylröret istället och det funkar det med så länge det inte rinner på huset vilket det inte verkar göra.
och nej inga felmeddelande för detta
skarven är på utsidan därför kan det inte rinna på insidan i rummet.
tveksamt om det går som garanti på arbetet men kan gå som goodwill.

du fixar detta med lätthet själv även om tummen inte är på det normala stället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.