Jag är på besök hos min syster en bit söder om göteborg. De har ett radhus (gavel) på 133m2 på 1.5 plan där de bott ett par månader. Kök, matplats, mindre tvättstuga/groventre, toalett, stor hall och vardagsrum nere, och 3 sovrum, toalett och mindre allrum uppe. (se bif bild). Självdrag antar jag att de kallas, de har ventiler ovanför de flesta fönster (nybytta 3 glas isolerade)

Luftvärmepump av nyare modell sitter ovanför ytterdörren och blåser rakt mot groventren. I övriga rum sitter direktverkande element, ej olja.

I familjen finns en nyfödd flicka, på 2.5 månader. Jag har 2 barn sedan tidigare och reagerar på att de ha väldigt kallt i huset, framförallt nedervåningen där de vistas på dagarna. Övervåningen sover de bara så den kan få vara kall tänker jag.

Hur varmt bör man ha med tanke på barnet, som jag upplever har onormalt kalla händer/fötter, men samtidigt så är det inte super ovanligt hos barn i den åldern enligt min erfarenhet. Men ändå, vad kan tänkas vara lämpligt?

Hur bör man ställa in de olika värmekällorna. Just nu så verkar de stänga av och sätta på pumpen flera gånger per dag, alla andra element är avstängda.

De har nu en tanke på att sätta timer på pumpen, och kanske ha den avstängd på natten, och så det startar tidig morgon så att den hinner värma upp lite innan bäbisen vaknar. Min fundering är att det kanske är lika bra att bara låta den tuffa på på en lämpligt inställd temperatur, då slipper den "jobba ikapp" varje morgon efter att huset kylts ner under natten.

Syftet är såklart att hitta en nivå som är lämplig utifrån både temperatur och kostnad.

PS. Hon har bett mig hjälpa till att skriva detta inlägg :)

Ritad planlösning av bostad med markerad väg och rum. Huvudsakligen gråskala; röda pilar och gula cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning där sovrum, badrum, allrum och klk markerade; mått angivna, bläckkladd och anteckningar finns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Det känns som en fråga som också handlar en hel del om husets förutsättningar, men om du kan komplettera informationen lite kan det hjälpa.

Vad är det för värmepump? Modell/effekt?
Är det kallt bara i vissa rum på nedervåningen, eller lika kallt i alla rum även där värmepumpen sitter?
Vad är det för temperaturer vi pratar om - om ni har mät? Vad som känns kallt är olika för olika personer.
Stänger de av värmepumpen manuellt, eller är det värmepumpen själv som tycker att det blivit varmt nog?

Det går att resonera om vad som är bäst sätt att köra värmepumpen, men det låter som att den lite större frågan egentligen handlar om vad som går att göra för att det få varmare i huset utifrån förutsättningarna?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Värmepumpar brukar ha timerfunktioner så att den automatiskt kan höja termostaten på natten och sänka på dagen. Att hålla på och slå på och av manuellt känns lite onödigt.
 
Tyvärr sitter den placerad helt fel invändigt. Det bästa hade varit mitt på köksväggen/kortsidan på fasaden. Nu sprids värmen inte så bra och då bör den vara på helt på dagtid och sätta nattläge/sänkning på natten. Inte läge att snåla på elen just nu...
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Den är inte helt fel placerad. Placeringen bör medge en viss spridning även till övervåningen.

Luftflödet bör riktas horisontellt snett mot öppning till vardagsrummet.

Dörrar till kök och vardagsrum bör häktas av eller ställas vidöppna åtminstone under vinterhalvåret så att värmen från LLVP kan flöda fritt. Övriga dörrar i huset måste stå öppna minst en dryg decimeter om rummet ska värmas upp.

Det finns inget att spara på här. Det är bara att köra på börvärde 21 - 23 grader beroende på hur varmt man vill ha och fläkthastigheten ”så högt man står ut med”. Vid en hög fläkthastighet, helst max vintertid, kommer värmen att tryckas ut i större delen av bostaden.

Om boytan endast är ca 133 kvm borde pumpen klara att hålla ca 20 grader ner till en utomhustemperatur på ca -5 grader om det inte är en mycket liten maskin.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.