Liten konstig fråga kanske.
Om jag ställer in luftvärmepumpen på 24 grader blåser
den då ut varmare luft än om jag haft den på 22 grader?
 
Det beror på. En traditionell värmepump som alltid går i samma hastighet kommer alltid värma luften så mycket den kan och ditt temperaturval styr bara när den slutar värma/stänger av. Har du en modernare pump med "inverter" kan den gå på lägre effekt och därmed värma långsammare och då blåser den rimligtvis ut lite svalare luft också.
 
  • Gilla
karin_sv
  • Laddar…
Jag har mätning på utblåstemp. från en luftvärmepump, och ja, ökar du temp.inställningen på pumpen så ökas temperaturen på utblåsluften.

Sedan så skulle jag säga att pumpen mäter temp. på luften den suger in och utifrån denna så regleras hur mycket den värmer utblåsluften.
 
Nu fick jag två helt olika svar .... vem ska man tro på?
 
Nej du har två likadana svar. @etompau har svarat på fallet som jag beskriver som ”om man har en modernare värmepump”, vilket antagligen de flesta luftvärmepumpar som används idag är.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Helt olika svar var det inte. Har du en äldre pump blåser den så varmt den kan till det är uppnått. Har du en nyare justerar den eftersom.
 
Det kan dessutom vara så att om pumpen mäter 22 grader i rummet och den är inställd på 22, så går innefläkten på lågvarv och du får ut varmare luft än om den är inställd på 24 grader och fläkten går på högre varv (för att försöka värma upp rummet).

Det kan ju vara så att styrningen gör att den försöker vara tyst när rätt temp uppnåtts, men blåser på rejält när den försöker höja tempen. Så det är nog helt upp till hur just din pump är uppbyggd och hur den styrs (samt vad du knappat in för inställningar).

Men om du ställer innefläkten på konstant läge (säg 2 av 4) och låter den gå ett tag så bör ju genomsnittstemperaturen på luften den blåser ut öka om du ställer in på 24 än på 22, med en modern pump kan den variera kompressorns hastighet så tempen är hyfsat konstant (vid konstant väder ute) men med en äldre kommer det variera mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.