Hallåj!

Blir inte klok på denna djungel av värmepumpar.. De olika säljarna säger givetvis att deras är den bästa!
Köpt kåk med direktverkande el som nu ska kompletteras med en pump. Jag har snöat in på Mitsubishi Kirigamine FH35. Är det bästa alternativet just nu? Sista säljaren surrade om någon Daikin som han tyckte var bättre. Minns ej namnet men tror den var på 6.6kw.

Pris runt 20-25 inkl installation. Hjälp tack!!:)
 
Hur stort är huset? Jag har en gammal Mitsubishi, ca 7 år, som fortfarande snurrar på och kommer när den kroknar helt att ersätta den med en FH25 alt. FH35 enbart på grund av att den nuvarande har fungerat bekymmersfritt.
 
Hej!
Ja mitsubishi fh (fd) 35 är om inte bäst så iaf helt klart bland de bästa pumparna. Den stora fördelen är att den ger rejält med värme även vid riktigt låga temperaturer.
 
Det är en tvåplanare med källare, 70kvm per plan. Men rätt öppen planlösning och stor trapp upp! Kommer sitta i hallen så lite värme smiter upp på övervåningen.

Tack för era svar, känns som att jag är inne på rätt spår helt enkelt. Har ni något annat förslag?:)
 
kolla polarpumpen.se fick min Mitsubishi installerad å klar för runt 15000:- den lokala installatören ville ha 22-23000
 
fujitsu 14 ltcn är nog en ny modell som tydligen skall leverera grymt bra när det är kallt. Kan vara värt att kolla upp...
 
Jag har 221 kvm i två plan sutterräng (170 kvm uppvärmd area och garage + pannrum). Installerade min FH35 i början av december och den är en skänk från ovan. Tillsammans med en 1500W elrad driver den huset till nästan ok temperatur. Inte dåligt med bara 4kW vid 15 minus (vilket är ett bra värde).

Min erfarenhet är att den har svårt att skicka upp värmen genom trappan, i övrigt en höjdarpump. I ditt fall hade jag kanske satt en enklare pump i källaren och en FH35 där uppe. Polarpumpen har ju Fujitsu LECA12 för 9990 fraktfritt just nu.

FH35an ger bra med värme även vid 15 minus. Snåla inte och köp FH25an.

/Anders
 
Tack för era kloka svar!
Mer eller mindre bestämt mig för en Kirigamine 35. Blir nog ett bra komplement till de fyra kaminerna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.