Har haft ett Husqvarna FTX-LV6 luftvärmeaggregat som uppvärmning i mitt 1-planshus från 1988. Detta är nu sönder och service/reservdelar är i princip omöjligt att få tag på. Har efter en del efterforskning fått fram att mitt enda alternativ om jag vill behålla (luftvärmen) är: Nibe 310P och Vatten/luftbatteri Alig 250L. Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om denna kombination. Fungerar det? Tittar man på priserna för aggregaten ligger de på ca 57". Har fått en uppgift om 85-90" där bortforsling av det gamla, rengöring av rör, och installation skulle ingå. Känns det rimligt?
 
Hur gick det , vad blev det för system?
 
Det blev det system jag beskrev. Installation nästa vecka onsd-fred! Kör med byggfläktar under tiden.....
 
Låter rimligt, och bra pris! Själv skulle jag snika lite, köpte pump separat, Optima 1000 med Rogo styrning (52000;-), Carrier 300/170 dubb.mantlad VV beredare och en Värmebaronen 13 KW. .c 70000:- totalt.
Rörmockare (trodde vi var kompisar) 15500:- :mad:
Elinstall har inte fått fakt. ännu, skulle tippa 10000:-
Ta ut tank, skulle göra själv, men fortfarande inte gjort :surprised:, (så låt någon annan göra detta)
 
Vad var det som gick sönder som inte gick att reparera?
 
Morgan 2, Hur gick det med installationen av Alig VB250 och Nibe FLVP. Jag sitter u och fundrerar på en liknanade lösning
 
Varför inte Nibe 410p?

/Pontus
 
Morgan 2, Det vore väldigt intressant med lite information om de erfarenheter du gjort i samband med- och efter din installation av Nibe 310P och Vatten/luftbatteri Alig 250L.
 
Ja vad ska man säga? Det fungerar! Uppvärmningskostnaderna verkar ha gått ner en del, men det är lite för tidigt att säga hur mycket innan vintern. Installationen var lite "slabbig" men gick fort. Efter installationen fick vi ett mycket högre ljud via ventilationen än tidigare. Det upptäcktes att det tidigare aggregatet hade en ljuddämpare som Aligbatteriet saknade. Därför fick det monteras ljuddämpare i rören på den befintliga ventilationen. Denna kostnad stod installatören för! Kan rekomendera att få rengjort kanalerna i samband med installationen. Det samlas mycket skit där på 20 år...
 
Morgan2 -funderar på ungefär samma lösning.
Nibe410p och alig vb250l.

Hur verkar dina uppvärmingskostnader?

Har idag själv ett bahco ACF i köket och bahco ACJ i tvättstugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.