Hej jag har "tagit över" en gård och ett bostadshus efter min far. Huset har funnits i familjens ägo sedan det byggdes dock är det som "kan huset" bortgågna och nu har jag ingen att fråga. Värmesystem är luftvärme ACJ med minimaster och minivent i köksfläkt i köket. Nu är det så att värmeaggeratet har börjat låta: slumra vid väderomslag och ibland bara helt plötsligt. Sänker man värmen slutar det men det ger ju effekten att det blir kallt i huset. Har rengjort filter som det stod i beskrivningen och även det filtret som sitter i huset. Någon som upplevt samma problem med det slamrande ljudet? Det låter som om den sätter på och stänger av ibland också. Luftvärmeregulator och takpanel, inomhus, tekniska installationer, belysning, slitage, behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksfläkt med reglage, kryddhylla, matlagningsredskap, kakelvägg, skåpluckor. Texten "ÖR EJ LUCKAN" synlig ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske kullagren i fläktarna som är slut? Kan gå att byta själv om man är riktigt händig.
 
  • Gilla
alex_runt
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kanske kullagren i fläktarna som är slut? Kan gå att byta själv om man är riktigt händig.
Tack ska försöka kolla upp det.
 
Claes Sörmland
Visst är det lagren och det kan även vara skit på fläkthjulet som ger obalans. Man kan byta lagren och sitta och pilla med t ex en mejsel tills fläktbladen är redan. En slappare variant är att betala lite mer och köpa en helt ny motor med fläkt och skruva i. Beror på hur mycket man vill hålla på med hobby med billiga lager och hur mycket man vill ha nytt, rent och balanserat:

https://flaktbutiken.se/ventilation...ion/bahco-luftvarme-acj/bahco-acj-flaktmotor/

Finns mängder av trådar om dessa byten här på BH.

Ännu bekvämare är förstås en fläktfirma som tar hand om bytet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.