Har byggt verkstad i en gammal ladugård på 80 kvm. Bra isolerad med lecablock och resten 12mm glasull. Vilken värmepump ska jag köpa? Den ska ju va effektiv ner till ...så kallt som möjligt, jag kommer nog bara va där ca 4 timmar i veckan så det fina hadde vart om den stog på underhållsvärme på några plus grader, och när jag kl 12.00 är på jobbet och kommer på att ikväll vill jag gå ut och meka, så skulle jag kunna smsa värme pumpen och säga, höj till 16 grader.

Det är ju en jungel så det är inte lätt att veta, jag vill inte ha nån skit, den ska va bra,effektiv i många år. Däremot är ju ljudnivå och utseende helt oviktigt i en verkstad.
 
A
Vad har du för isolering i golv o tak? Fönster? Dörrar/portar?
Skall du laborera med att höjja o sänka temperatur lär du behöva en riktigt stor pump. Allt är ju kallt i garaget allt fungerar som kylskåp, från lunch till hemkomst är ju väldigt kort tid. Med mycket dålig verkningsgrad.
I ditt fall är nog en dieselvärmare betydligt effektivare och billigare i såväl inköp som drift.
Om du mot förmodan ändå vill ha en värmepump så välj en mitsubishi FH50. + gsm-styning.
Ca 30-lakan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.