Hej alla.
Jag tycker att jag hänger med hyfsat i svängarna när jag ska försöka tänka, men jag får inte ihop det med lufttryck och luftflöde.

Jag har en kompressor som ger 250 l/min vid 6 bar. Färgsprutan som jag har köpt behöver 330 l/min vid 2,5 bar.

Färgsprutehandlaren (Anti-Corrosion) sa ungefär: "Jaha, 250 l/min vid 6 bar.. då har du gott om flöde vid 2,5 bar".

Samma sak fick jag höra när jag pratade med produktchefen på Senco.

Men hur reglerar man lufttryck egentligen? Det är ganska lätt att förstå vad som händer med trycket på kompressorsidan när man stryper regulatorn - det ökar tills kompressorn inte vill ge mer.

Men vad blir följden på sekundärsidan (så heter det väl utanför regulatorn?).

Kan någon förklara, eller hänvisa till något som jag kan läsa i ämnet.

Sprutlacka är svårt, det har jag fått erfara. Men det vore ju synd om det skulle vara svårare än nödvändigt bara för att jag inte får till rätt flöde. Skulle gärna vilja vara lite mer säker på hur jag ska behandla luften.

Tack på förhand.
/Micke
 
Kan inte förklara eller hänvisa någonstans. Men även om man nu säger att den inte riktigt orkar med så det ända (dock kan det vara struligt) är att tanken kommer att tömmas om du lackar stora ytor och länge. Själva lackningen funkar bra fram tills dess att tanktrycket inte orkar hålla 2.5 bar längre. Där av fördelen med stora tankar på kompressorer som inte har så bra flöde. Kan köra lite för stora maskiner så länge man inte kör dem konstant.
 
Hej
En länk kanske kan vara på sin plats http://www.biab-tryckluft.se/ kolla under "Tryckluftguiden" där finns en pdf-fil som är till god hjälp när det gäller tryckluft.
Mvh Rogge
 
Som jag fattat det med regulatorer...
de är som en strypning som automatiskt justeras så trycket på utloppssidan håller inställt värde.
Mao, de kan bara arbeta när det finns ett flöde. Fast det är ju bara då de behövs.
Tänk på en vattenkran med tillkopplad trädgårdsslang,
före kranen är det fullt vattentryck, typ 6 bar. I slangens utloppsände är det noll (relativt luften). Men i slangens början är det kanske 1 bar, beroende på motståndet i slangen. Viker du åt slangen lite ökar trycket i slangen vid kranen. En regulator skulle känna detta, och stänga kranen lite.
Tryck kontra volym; tar du 1 m3 luft ur omgivningen och klämmer ihop den till 0.5 m3, samt kyler den till samma temperatur får du trycket 1 bar övertryck = 2 bar absolutmätt. (Lufttrycket omkring oss är ca 1 bar, relativt vacuum)
Så 250 l/min vid 6 bar motsvarar 500 l/min expanderat till 3 bar, osv. Vid samma temperatur, skall tilläggas. Fast det inverkar inte så mycket vid de temperaturskillander det blir här.
(Allmänna gaslagen ger, att om man dubblar den absoluta temperaturen i en innesluten volym gas, så dubblas trycket. Då absoluta temperaturen räknas från
-273.16 grader = 0 K får man ex.vis värma från +20 grC till 313 grC för att dubbla trycket. Eller få dubbla volymen vid samma tryck.)
Fasen vilken fysiklektion det vart... förlåt, sluta läs när ni vill, såklart ;)
 
Tack för era svar.
Mycket bra läsning i Tryckluftsguiden.

Lurvnos, tack för utläggningen. Jag hade själv kommit fram till ungefär samma koncept, men det kör liksom ihop sig när jag börjar fundera på regulatorn.

Om det vore vatten i en slang:
1. In med 4 bar från vattentornet.
2. Reglera ner trycket på sekundärsidan genom strypning (vattenkranen).
3. Det blir knappast högre vattenflöde än när det är ostrypt

Men nu är det luft, som sagt. Å luft komprimeras..
1. In med 6 bar på primärsidan av regulatorn
2. Vid detta tryck kan kompressorn leverera 250 l/min
3. Stryp flödet med regulatorn
4. På sekundärsidan får vi mindre tryck
5. Men visst sjutton känns det som om flödet minskar också?

Ytterligheten i ovanstående scenario är ju att jag stänger regulatorn helt. Då blir det verkligen lågt flöde.

Det känns som om just det faktum att vi stryper flödet för att skapa lägre tryck också gör att det inte går att byta tryck mot flöde ute vid en regulator.

Eftersom svaret på min, förmodligen korkade, fråga inte fanns i Tryckliftsguiden så antar jag att frågan är just korkad. Jag måste missa nå't uppenbart.

Tack ändå!
/Micke



/Micke
 
Öööö.. tänka...
Visst blir det mindre flöde när man stryper. Men din trycktank räcker länge. Fel av mig, tankesättet är nog inte applicerbart här. Jag får titta på det här i morgon  :-[

Edit på morgonen efter: Stycket under "tryck kontra volym" gäller instängda volymer, och inte vad som händer genom en regulator. Vilket jag heller inte avsåg.

Färgsprutan drar 330 l/min vid 2.5 bar. Så dess "motstånd" gör att serverar du 2.5 bar kommer den att dra 330 l/min.  
330 l/min vid 2.5 bar motsvarar 330x2.5 = 825 liter "rumsluft" per minut
Din kompressor komprimerar 250x6 = 1500 liter rumsluft per minut.  Så startar du med "full tank"  kommer luften att räcka bra, och kompressorn kommer att gå ungefär 50% av tiden.
 
Det låter bra. Då serverar jag 2,5 bar.

Var bör jag reglera trycket? Jag har en regulator direkt på kompressorn, men den är f.n. vidöppen. Nu har jag även skaffat en separat regulator som kommer att sitta lite mer inom räckhåll. Den separata regulatorn är även ett filter (men ingen dimsmörjare).

När trycket sänks efter regulatorn kyls väl luften och vattnet trillar ut ur den, eller? I så fall borde jag kanske reglera trycket en bit innan filtret så att luften hinner bli av med så mycket vatten som möjligt före filtret, eller?

Min tanke var att dra ca 3 meter rör från kompressorn till F+R-enheten och därefter ha ca 10 meter slang på rulle. Men det kanske är fel ordning? Rullen behöver jag för att nå ut till bilen för däckbyte och pumpning, samt diverse pyssel i snickarverksta'n.

Ett alternativ är att jag sätter en separat F+R-enhet precis där jag ska hålla till när jag sprutar för att få så kort sträcka som möjligt för luften att kondensera på.

Helt annan fråga:
Måste jag ha oljefilter när jag har en oljad kompressor?

/Micke
 
Vid lackering är både olje- och vattenavskiljare två bra ideer, men ska du köra nåt tryckluftsverktyg ska man väl ha en dimsmörjare tror jag. Och inte använda samma slang efter avskiljarna/dimsmörjaren till lackering och övrigt, då det blir oljefilm i slangen. Om slangen är lång från regulatorn till sprutpistolen blir det väl en viss tryckförlust, kanske får du dra på nåt hekto till?
Säkert kan någon som är van vid tryckluftsutrustningar svara bättre än jag. Vattenavskiljaren brukar väl sitta direkt efter regulatorn, men kanske finns det en vinst att ha en till en bit bort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.