Ställer en eller kanske två dumma frågor men måste göra det iaf.

Jag ska bygga en bastu i källaren med el-aggregat.
Förutsättningarna är att jag har ett rum med djupp 2,15m X bred 1,52 m höjd 2,07m där finns en gammal yttervägg som nu inte är yttervägg då vi byggt till huset de 3 övriga har alltid varit inneväggar. Tanken är att regla med 45X45 samt isolera med 45mm sen slå på masonit och panel.

Fråga 1
Luftspalten bakom isoleringen på 15 mm som jag tänkt ha runtom även i tak ska den vara sluten/skild från basturummet men ventilerad på annat sätt?

Fråga 2
Taket inne i tänkta basturummet är av spontat trä. Vad är bästa lösningen för att inte få fuktvandring och värme till våning ovan?

Jag har läst de flesta bastutrådar samt byggbeskrivningar men verkar ändå inte fatta det där med luftspalten :)

Skulle vara väldigt tacksam för hjälp så jag slipper bygga fel.
 
detta mail fick jag som svar ifrån tylö på istort sett samma fråga, hoppas de hjälper


Hej vår bygg princip är mot kall yttervägg så vill vi ha en luft spalt på 20mm alltså (kallytterväg - luftspalt 20mm - regelverk+isolering exempelvis 45x45 - bastupanel)

Mot innerväggar i hus behövs ingen luft spalt alltså (varm innervägg - regelverk+isolering - bastupanel)


Men hade jag byggt själv så hade jag byggt enligt rum i rum princip alltså sett till att jag haft luftspalt runt hela bastukonstruktionen även i tak (som mot kall yttervägg)
Då har man helt försäkrat sig mot att ”eventuell” fuktvandring genom bastuväggskonstruktion kan ventilleras bort och ej bli kvarstående i konstruktionen,
fast Jag aldrig hört talas om någon som sagt att bastun har möglat med vår konstruktionsprincip, så hade jag själv ändå byggt som jag nämt ovan även
om det blir en lite krångligare konstruktion men som även nämnts ovan ”ej nödvändigt mot varma innerväggar”.

Glöm ej INLUFT under aggregat 125cm² för familjebastu UTLUFT diagonalt i rummet uppe vid vägg/tak samma area som INLUFTEN skall mynna ut till samma utrymme som du tar inluften från ”termisk ventilation”
Koppla inte någon mekaniskt utsug till UTLUFTEN kan göra så att tempskydd på aggregat börjar krångla efter ett tag ”inluft riskerar att inte strömma upp igenom aggregat så rörelement får rätt kylning”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.