Varför skall det finnas en luftspalt mellan plasten och gipskivorna i taket?
(Talar nu om plant innertak)
 
Det är inte en luftspalt igentligen, det är ett utrymme som uppstår genom en konstruktionslösning, med glespanel osv. Utrymmet är bra för eldragning. Och glespanelen hjälper till att hålla isoleringen på plats. Det är en fördel att inte låta elrören gå igenom plasten.
 
varför rekomenderas då att detta mellanrum ej skall finnas i väggar?(eller har jag fått felaktig information)
 
När det gäller snedväggar är det samma sak. På andra väggar kan man skapa detta utrymme (för kabeldragning), genom att förflytta plasten in bit in i konstruktionen. Inifrån kan väggen se så här -gips+45x45 regel+ plast+45x145 regel....osv.
 
Tja, nu börjat jag undra om det är något jag inte förstått.

Det kan ju vara så att det alltid är bra att lägga isolering i all utrymmen som går, i väggen är de relativt enkelt att skapa ett kabelutrymme och lägga isloering i det, i taket skylle det vara klart knepigare att fylla mellan glespanelen utan att det ramlar ned innan gipsen kommer på plats.

Men som sagt nu börjar jag bli osäker på VARFÖR man gör så här.
 
Det är inte en luftspalt igentligen, det är ett utrymme som uppstår genom en konstruktionslösning, med glespanel osv. Utrymmet är bra för eldragning. Och glespanelen hjälper till att hålla isoleringen på plats. Det är en fördel att inte låta elrören gå igenom plasten.
Behöver alltså inte pilla isolering mellan glesen...
 
Mikael_L
Jag lyfter en urgammal tråd, roligt va !? ;)

Jag sitter just nu med samma fundering som trådskaparen.

För att spara plats på höjden i min friggebod så funderar jag på att strunta i glespanelen innanför innertaket, och istället sätta innertaket direkt mot takstolarna.

Jag kan inte heller se några problem med detta, men det är kanske något jag missar, så jag hoppas på hjälp, eller varningar kanske jag ska säga, om jag håller på och göra något tokigt.
 
Går alldeles utmärkt - har själv gjort så - isoleringen kan du spänna upp med tunna ribbor mellan takstolarna om den inte vill stanna på plats tills du fått dit innertaket.
 
Gjorde likadant. Jag isolerade sen uppifrån
 
Det beror på vilket cc avstånd det är mellan takstolarna och vilket typ av innertak du skall ha.
Gips bör ha cc 40 cm eller tätare annars hänger den sig
Panel går bra vid cc 60 cm
Och skall friggeboden ej vara uppvärmd bör du ej ha plast folie i väggarna
p.g.a. fuktvandringen från varm till kall av kondenseras vid folien
alltså sommartid i väggen.
 
Mikael_L
Jag tolkar alla inlägg + mina egna funderingar som att det inte är några problem att skippa glespanel och låta isoleringen ligga mot innertaket direkt.

Om någon undrar hur jag ska göra så tror jag att jag kortlar mellan takstolarna med t.ex. 45x70, så jag får något att fästa mot.
Elen blir förövrigt utanpåliggande.
 
Nu låter det ännu mer som mitt bygge :)
la 45X45 på varje sida om takstolen och kotlade sedan med stående 45X70 mellan dessa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.