Har nyss renoverat badrummet. Har i grunden självdrag i huset. Har satt en fläkt i badrummet (pax Calima) som alltid går. Har även spaltventil i fönstret. Bör jag ha 1 cm luftspalt under badrumsdörren också?
 
Bara luftspalt vid dörren, ej fönster.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara luftspalt vid dörren, ej fönster.
Jag har relativt nya fönster med spaltventiler upptill. Så du säger jag bör
stänga dem? Antog att de monteras när man byter fönster på ett äldre hus med självdrag eftersom det blir för ”tätt” annars?
 

Bästa svaret

Rickard.
H Highbeam skrev:
Jag har relativt nya fönster med spaltventiler upptill. Så du säger jag bör
stänga dem? Antog att de monteras när man byter fönster på ett äldre hus med självdrag eftersom det blir för ”tätt” annars?
Man bör inte ha tilluft i badrummet för tanken är att luften ska "dras" från resten av huset in i badrummet och sedan ut. Med spaltventil i badrummet tar luften en genväg och det blir onödigt kallt i badrummet och det riskerar att bli dålig ventilation i resten av huset.
 
B
H Highbeam skrev:
Jag har relativt nya fönster med spaltventiler upptill. Så du säger jag bör
stänga dem? Antog att de monteras när man byter fönster på ett äldre hus med självdrag eftersom det blir för ”tätt” annars?
Den i badrummet kan i alla fall vara stängd spaltventil. Övriga borde vara öppna.

Det är inte standard med spaltventil på alla fönster, känns lite onödigt att sätta det på badrumsfönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.