Hej!
Vi ska sätta ny stående lockpanel och bröt nyss loss några brädor i den gamla fasaden. Huset är byggt -69 så risken att det inte skulle finnas någon luftspalt fanns ju där. Och visst finns där ingen (se bild)? Min farbror som är duktigt på sådant här kommer och kollar i eftermiddag men kan såklart inte hålla mig tills dess med frågor :) Vi ska sätta upp 120 mm brädor både som botten och lock, räcker de luftspalter som bildas under locken? Om inte, räcker det att man sätter en lite tunnare extra regel utanför de befintliga? Vill inte bygga ut för mycket så det ser konstigt ut vid fönster..
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lägg en spikläkt på minst 22 mm bakom panelen.

Jag har precis börjat byta brädfodring på mitt hus där panelen var spikad mot asfaboarden och i princip all brädfodring är rutten. Så luftningen bakom locken blir inte tillräckligt.
 
Har samma skit på mitt hus från 74 brädor a spikade Direkt på asfaboard och där är brädor a på många ställen inte att hurra över.
Så spikläkt 22mm som föregående talar om är ett bra förslag för lockpanel i sig blir också luftigt.
Kolla träguiden där står det rätt klart och tydligt hur man sätter olika typer av panel.
 
Kanske går att tilläggsisolera samtidigt? ;)
 
  • Gilla
Gullfal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.