Hade sågspån i väggar och golv nu har jag rivit upp alla och har snart bytt syllen! Innan var det bara 10cm tjockt med sågspån i väggarna.. Nu ska jag få dit 170 isolering men behövs det luftspalt och ångspärr? Utifrån så är det Tegel, luftspalt, gammal träfasad, papp, spontat virke och sen den isolering jag sätter och nu undrar jag om jag måste få dit en luftspalt innefrån oxo?
Hoppas nån förstår?
 
ångspärr ska du ha! inte luftspalt.
 
och du ,jag är inte helt övertygad om ångspärr men det är ju så alla bygger,
själv kör jag utan har bara tunn "tjärpapp"närmast isoleringen från insidan.
men som sagt ingen luftspalt
 
Ångspärrens vara eller icke vara diskuteras flittigt. Men om du inte har haft ångspärr tidigare så hade jag nog inte satt upp någon nu heller, men hade då använt mig av isolering som klara av att "buffra" fukt, som sågspånen har gjort. Tar du minerallull som inte har den egenskapen så blir det lite klurigare.

Det viktiga är att du inte får varmfuktigt luft att vandra innefrån och ut i väggen (vilket inte är jättevanligt, vanligare i tak, varmluft stiger ju). Och du kan du lösa det på olika sätt, ta bort den varmafuktiga luften (sluta duscha) genom att sätta in mekanisk frånluft så du får ett undertryck i huset. Eller så sätter du upp en ångbroms, som släpper igenom luften men i mindre omfång än vad det hade gjort utan ångbromsen.

Sätter du en ångspärr så måste den ju bli tätt, och det är svårt att göra det i efterhand och om den inte blir tätt så brukar det bli så att just där det är otätt så problemen med fukt i väggarna uppstår, då är det bättre att släppa ut lite över stor yta än mycket på en liten yta.

Men som sagt, det finns inget korrekt svar, utan mer vad man själv tror är det riktigt för just ditt hus.
 
Om du bestämmer dig för att ha ångspärr så är mitt råd att regla och isolera 145 först sen sätta ångspärr och sedan regla och isolera 45 sedan. Då kan du dra el mm i 45 utrymmet utan att bryta ångspärren.
Det blir ju lite mer än 170, men du slipper ont i magen för varje dosa mm:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.