Hej!

Vi vill inreda vår kallvind, och eftersom det är lågt i tak där uppe så vill vi isolera så tunt som möjligt. Det vi funderat mest på är att lägga cellplast utanpå och mineralull eller liknande invändigt, mellan bjälkarna. Men i våra funderingar ingår ingen luftspalt. Kommer vi att klara oss ändå, är att utesluta luftspalten en säker väg till fuktskador?
 
Cellplast utanpå taket och ull under taket?

Hursomhelst så måste man ha en luftspalt så ev fukt och kondens kan ventileras bort.
 
Mikael_L
Fast det är väl ingen större ide att isolara utanpå taket + innanför men ha en luftspalt med utomhuskontakt däremellan...
Då kommer väl inte cellplastisolering göra någon nytta, då den kalla utomhuslufetn kommer åt på bägge sidor ...
 
Har jag förstått Thermisols grundregler för takisolering (http://www.thermisol.se/pdf/grundregler.pdf) rätt?
I dokumentet står (om parallelltak, dvs inredd vind):

· Taket skall vara lufttätt och diffusionstätt.
· Bostadsutrymmet skall ha undertryck i förhållande till uteluften. Mekanisk ventilation
erfordras.
· Ingen luftspalt vid takfot eller nock.
· Byggfukten måste ges möjlighet att torka ut så att fukttillskott till parallelltaket
undviks.
· Yttertakspanelen kompletteras med en utvändigt placerad värmeisolering. Denna höjer
temperaturen i panelen utan risk för snöavsmältning.

Innebär detta en konstruktion helt utan luftspalt?

/Pontus
 
Precis. Har man isolering utanför taket så kan man skippa luftspalten. Eller, rättare sagt, ska man skippa luftspalten, annars är det ingen mening att isolera. En förutsättning för att det här ska fungera är att man har tillräckligt mycket isolering på utsidan för att inte riskera att daggpunkten någon gång hamnar på den torra sidan om underlagspappen.
 
korrekt !
med andra ord gör en luftspalt så slipper man ha*grill* i hövvet!
mvh
snickar estwing
 
Hur menar du "grill i hövvet"? Och jag menade inte att de skulle göra en luftspalt, jag menade att det går bra utan luftspalt om konstruktionen är korrekt.
 
jon_h skrev:
Precis. Har man isolering utanför taket så kan man skippa luftspalten. Eller, rättare sagt, ska man skippa luftspalten, annars är det ingen mening att isolera. En förutsättning för att det här ska fungera är att man har tillräckligt mycket isolering på utsidan för att inte riskera att daggpunkten någon gång hamnar på den torra sidan om underlagspappen.
Det låter ju som en perfekt lösning då!
Pink Valley får ju alla önskningar uppfyllda, cellplast, minskar inte takhöjden och slipper luftspalt! :)

/Pontus
 
Låter ju bra att det inte bara är jag som tolkar Thermisols tips och råd såhär :)
 
Prata igenom projektet noga bara, så att det inte blir några missförstånd!
Framför allt om ni har tänkt isolera med mineralull även på "insidan". Diskutera också igenom hur ni löser lufttäthet, diffusionstäthet och undertrycksventilation. Missar man en liten punkt kan det ju äventyra hela konstruktionen och det är ju inte bra om daggpunkten hamnar på insidan som sagt!

Har du tänkt er ett "parallelltak" fullt ut (dvs öppet upp till nock), eller ska det finnas ett litet utrymme kvar ovanför själva rummet?

/Pontus
 
Boktips! :)
Vandrande fukt, strålande värme är en bok som alla husägare borde ha i bokhyllan. Man tillgodogör sig den inte riktigt på en genomläsning, utan den tål att tas fram igen mellan varven!

/Pontus
 
jon_h skrev:
Hur menar du "grill i hövvet"? Och jag menade inte att de skulle göra en luftspalt, jag menade att det går bra utan luftspalt om konstruktionen är korrekt.
ja gör man luftspalt blir det bra!
 
Läste du överhuvudtaget vad jag skrev innan du svarade?
 
därför jag skrev *grill*
läste du mitt?
 
Oj, jag fattar verkligen ingenting... grilldialogen är jättekonstig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.