Hej
Har byggt ett attefallshus byggt i 45 mm timmer och köpt isoleringspaket från tillverkaren. När jag skulle börja isolera taket fråga de snickaren som jag använt till att sätta in fönster om jag inte skulle ha luftspalt mellan tak och isolerning.
Kollade med tillverkaren och dom säger att det inte behövs någon luftspalt mellan yttertak och isolering - vad gäller ?
Nu är det enligt instruktion:
- Reglat Tegeltak
- YAM2500 takpapp
- 22 mm råspont (plan undersida)
- Isoleringen läggs dierkt mot råsponten (liggande takbjälkar- med tre upplag ttervägg och mellanvägg)
- ångspärr
- innertak 20 mm trä

Tänkt hålla stugan över plus på vintern och när vi är där tända en brasa för att få upp värmen till normal inomhustemperatur.

- Bör jag ha luftspalt, hur gör jag då med liggande takbjälkar ?
- Bör jag ta bort ångspärren ?

Hur bör jag tänka

Mvh Oskar
 
Om du har cellulosa returpapper typ ekofiber med deras öppna duk behöver du inte ha luftspalt men om du både har plastdiffspärr och tät underlagspapp bör du ha luftspalt tänk i så fall också på vindskydda isoleringen i ytterkant
 
Hej
Tack för svar.
Det är Isover glasullsisolering och T-embalage ångbroms.
Kom på att det på ovansidan av träsponten för taket är rillor (för att plankorna inte skall slå sig, används som tunnare golv i andra hus) i vertikal riking under takpappen - kan det ses som luftspalt ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.