Snickarna har lämnat tillbyggnaden med asfaboard som sticker upp mellan takstolarna (bild). Frågan är hur man får till luftspalt i skarven mellan asfaboard och luftspaltskiva. Skivan bör väl ligga ovanpå boarden? Hur gör man då med insektsnät? Bör inte asfaboarden göras fast på något sätt? Som det är nu sticker den som synes bara upp två dm ovanför regeln utan något stöd. Hur hade ni gjort?

takfot.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade satt en snedsågad list längst upp på asfaboarden och även satt en skiva upp i snedtaket INNAN taket (råsponten) gjordes.

Protte
 
Fattar inte riktigt hur du menar. Hursomhelst, taket är ju redan på plats. Kan man använda någon av dina idéer för att lösa nuvarande situation?
 
Jag hade tätat till med en regel mot boarden för att stänga ute möss mm. , sedan hade jag borrat upp med dosborr och satt luftning genom råsponten.
 
Är inte det vanligaste att sätta insektsnätet under takfoten, dvs stolen sticker ut och under den spikar du upp brädor, mellan dessa lämnar du lite mellanrum, där sätter du nätet.
Boarden håller nog, frågan är sen vad du skall isolera med lösull som riskerar gå upp i öppningen? då för du sätta en spalt mellan stolarna med ex masonit som kan sättas på en liten list. Ja, så skulle jag gjort men det finns säker fler sätt..
 
Borra genom råspont och papp? Blir inte situationen värre då?
 
dengroth skrev:
Borra genom råspont och papp? Blir inte situationen värre då?
Råsponten ska man nog inte borra i..
 
Värre ? Det finns flera lösningar som funkar bra. Själv föredrar jag att borra igenom med dosborr och sätta dit mögelsopp, mest därför att det är lättare att stänga ute möss. Är lådan uppsatt på utsidan annars kan du välja att göra luftspalt i denna och sätta nät helst metallnät, och sedan kan du bara såga upp en spalt mellan asfaboard och råspont. Att bara sätta nät mellan asfaboard och råspont kan väl också funka,men då får mössen fri tillgång till lådan och något hål hittar de nog. Fästa nät kan väl funka med klammer lim och korta skruv.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
RoBo skrev:
Kör oventilerat [länk]
Skulle gärna kört oventilerat. Det är bara det att resten av huset har luftspalt...
 
dengroth skrev:
Skulle gärna kört oventilerat. Det är bara det att resten av huset har luftspalt...
Aha trodde det var en hel oinredd vind.
 
Fixar_Krille skrev:
Värre ? Det finns flera lösningar som funkar bra. Själv föredrar jag att borra igenom med dosborr och sätta dit mögelsopp, mest därför att det är lättare att stänga ute möss. Är lådan uppsatt på utsidan annars kan du välja att göra luftspalt i denna och sätta nät helst metallnät, och sedan kan du bara såga upp en spalt mellan asfaboard och råspont. Att bara sätta nät mellan asfaboard och råspont kan väl också funka,men då får mössen fri tillgång till lådan och något hål hittar de nog. Fästa nät kan väl funka med klammer lim och korta skruv.
Lådan?
 
Googla på takfotslåda och titta på bilderna.
 
Ok, man täcker för takfoten utvändigt med bräder alltså, för att kunna göra ett ventilationshål i, där man sätter insektsnätet. Ja, det är ju en möjlighet. Är det vanligt? Är det snyggt?

Edit:
Tilläggas bör att resten av huset inte har någon sådan låda.
 
Redigerat:
Vid närmare eftertanke går det inte att göra någon takfotslåda då panelen redan är uppsatt. Ingen mening att sätta någon låda när det ändå är öppet under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.