Funderar på hur jag skall göra där luftspalterna möts i takfoten. Har 12 mm luftspalt bakom panelen och 45mm luftspalt under yttertaket.

Att låta takets luftspalt stick ut utanför panelen skulle ju kännas bra om man skulle få vatten där av ngn anledning (inblåst snö, läckage, kondens). Det blir ju däremot inte speciellt snyggt med masoniten som sticker ut, och sen en cm springa under den mot panelen.

Alternativet är ju att avsluta masoniten bakom panelen och lämna en 45 mm springa för både vägg och takluftningen.

Hur brukar man göra?
 
  • Takfot.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Edinn
  • Laddar…
Mikael_L
Larsa skrev:
Hur brukar man göra?
På olika sätt. :D

Att släppa ut masoniten utanför panelen är rätt vanligt, och tekniskt bra. Man kan försöka vara noga att liva den med utsida panel, så syns det inte så mycket. Jag har sett hus där det sticker 1-2 cm, då syns det rätt tydligt.
Annars så är det troligen bara är du själv som kommer se det. ;)

Detta + bygga in takfoten är väl rätt vanligt idag.
Glöm inte insektsnät.
 
Hepp! Bygga in takfoten skall jag förstås göra, det blir ju kanon.

Tack för tipset!
 
Mikael_L skrev:
På olika sätt. :D
Detta + bygga in takfoten är väl rätt vanligt idag.
Glöm inte insektsnät.
Men om man tänkt att bygga in takfoten med t.ex. råspont så blir det ju tätt i alla fall, så inbyggnaden måste ske med springor mellan de bräder man sätter på undersidan. Eller har du en annan åsikt Mikael?
 
Mikael_L
Ganska vanligt är att bygga in med bräder/panel och lämna en springa på 1-4 cm på ena sidan som man häftar fast insektsnät över.

Själv sket jag faktiskt i det, jag nöjer mig med de springor på 1-3 mm som blir naturligt då mina råplansbräder givetvis inte är helt raka, och jämnbreda.
Men jag ska inte säga att det säkert är korrekt. Det beror på hur man värderar luftspaltens betydelse och vikten av god ventilation där.
Men i mitt fall är det ju diffusionsöppen underlagsduk isf vanlig tät underlagspapp, så det bli ju lite annorlunda.
 
Mikael_L skrev:
Men i mitt fall är det ju diffusionsöppen underlagsduk isf vanlig tät underlagspapp, så det bli ju lite annorlunda.
Behöver du, i ditt fall, verkligen någon luftspalt alls då under råsponten?
 
Mikael_L
Gabbe1 skrev:
Behöver du, i ditt fall, verkligen någon luftspalt alls då under råsponten?
Nej.
Men jag fick lite problem med 100% täthet i den diffusionsöppna duken (T-diff), vid riktigt skyfall men utan yttertaktäckning kom det genom lite.
Det hade säkert klarat sig bra när väl pannorna kom på plats, men det kändes ju inte bra i magen. Så jag drog på en ströläkt extra med en tät underlagstakduk ovan, och fick på så sätt i princip en luftspalt ovanför råsponten+difföppen duk istället.
Och just nu minns jag inte var jag lät den spalten mynna ut, om det blev ner i takfoten eller i kant med och ovanför takfotsbrädan. Jag har för mig att det var det senare. Jag har det på lite bilder åtminstone. ;)
 
Såg inte att denna tråd vaknade till liv... Jag körde råplan med ngn cm glipa mellan, insektsnät bakom. Blev kanonsnyggt!
 
Fortsätter att hålla liv i tråden som jag hittade några timmar efter att jag satt dom första masonitskivorna :mad:.

Jag valde att sluta masonitskivorna över spikregeln till fasaden på inrådan av en snickare "5 cm innanför utsida panel kör vi alltid på på stora byggfirman, spalten är där för att torka upp kondens och har man spalt blir det inga mängder vatten". Tänkte på att dom borde gå ut utanför ifall ifall vatten skulle komma in ändå på något sätt men lyckades inte få stöd för det någonstans.

Dessutom är det inte speciellt tätt mellan takstolar och masonit (och ingen fin U-form som samlar eventuellt vatten i mitten) heller så jag antar att eventuellt vatten förutom att rinna mot insida panel skulle kunna rinna mot takstolarna också.

Hittar ingen beskrivning för hur en luftspalt ska utformas. Finns byggnormer på området? Bör man designa denna för att hantera vatten?

Det är inte för sent att bygga om men det vore väldigt skönt att kunna lägga energin på t.ex. råspont och underlagspapp istället...
 
  • Gilla
anton1048
  • Laddar…
K
Någon som har en principskiss på detta?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.