Det här handlar om en lägenhet med ett golv lagt på 50-talet av spontade brädor 28x70. I samband med byggnadsarbete har två brädor närmast en vägg brutits upp och ska nu ersättas med nya brädor.

Jag har läst att när man lägger trägolv ska man ha 10 mm luftspalt mellan väggen och den yttersta brädan. Det känns som väldigt mycket och jag undrar om det gäller i mitt fall?

Jag är dessutom lite fanatisk när det gäller ljudisolering och skulle gärna täta mellan yttersta brädan och väggen om det går?
 
Glipan finnas där för att golvet ska kunna röra sig. Om det blir stumt mot väggen riskerar golvet att resa sig någon annanstans. Storleken på glipande beror lite på hur långt det är till nästa vägg. Men om golvet har mycket glipor idag skulle jag nog våga minska spalten rätt ordentligt. Men du ska väl på med en sockel? Den döljer ju glipan. Eller?
 
Luxman skrev:
Glipan finnas där för att golvet ska kunna röra sig. Om det blir stumt mot väggen riskerar golvet att resa sig någon annanstans. Storleken på glipande beror lite på hur långt det är till nästa vägg. Men om golvet har mycket glipor idag skulle jag nog våga minska spalten rätt ordentligt. Men du ska väl på med en sockel? Den döljer ju glipan. Eller?
Röra sig? Det är väl ett spikat/skruvat plankgolv? Det är ju inget flytande parkettgolv.
 
Även ett spikat/skruvat golv rör sig. Jag har sett skruvade golv som är lagda för trångt. Det är enorma krafter när det börjar röra sig. Och en spik håller inte emot. Det kan då bli ett "dragspel" där det liksom veckar sig. Någonstans ska det ju ta vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.