Hej.
Har en fråga som jag inte riktigt blir klok på. Hur stor/ liten öppning på luftspalten i varje takstolsfack vid takfoten kan jag ha? Har läst massor i ämnet och vid för mycket ventilation låter det som att det blir mer fuktig utomhusluft vilket inte är bra och för liten känns det som att fukten kan samlas och inte ventileras bort i takfoten. Vill göra så liten öppning som möjligt då jag måste borra genom en tegelvägg. Hur resonerar ni? Se även: https://www.byggahus.se/forum/threads/ventilation-till-luftspalt.299959/#post-2777845
Tack på förhand!
 
  • Gilla
f_s_81
  • Laddar…
Frågan har inget entydigt svar. Det beror på många faktorer som t.ex. typ av kallvind (öppen eller isolering till nock), mängd och typ av isolering, yttertakets utformning mm. Förr när vindsisoleringen var högst 15 cm var det inget problem, men det har blivit det i takt med ökande tjocklek på isoleringen. Förser man yttertaket med en diffusionsöppen "papp" och isolerar hela vägen upp till nock, behövs ingen luftspalt överhuvudtaget.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Frågan har inget entydigt svar. Det beror på många faktorer som t.ex. typ av kallvind (öppen eller isolering till nock), mängd och typ av isolering, yttertakets utformning mm. Förr när vindsisoleringen var högst 15 cm var det inget problem, men det har blivit det i takt med ökande tjocklek på isoleringen. Förser man yttertaket med en diffusionsöppen "papp" och isolerar hela vägen upp till nock, behövs ingen luftspalt överhuvudtaget.
Ok. Jag har också funderat över det där med isoleringstjocklek. Kommer hålla ner tjockleken både pga utrymmet och för att låta värmen underifrån gå upp. Skulle det funka med bara gavelventilation i så fall? Det är ett sticktak med plåt ovanpå.
 
Du talar alltså om en kallvind med isoleringen i vindsbjälklaget? Och sticktak är det spåntak med plåt direkt ovanpå och ingen underlagspapp mellan spån och plåt? I så fall har du en helt diffusionsöppen vind, där behovet av extra ventilation är minimalt. Absolut ingen takfotsventilation.
 
J justusandersson skrev:
Du talar alltså om en kallvind med isoleringen i vindsbjälklaget? Och sticktak är det spåntak med plåt direkt ovanpå och ingen underlagspapp mellan spån och plåt? I så fall har du en helt diffusionsöppen vind, där behovet av extra ventilation är minimalt. Absolut ingen takfotsventilation.
Jag vet inte hur det ser ut på sticktaket under plåttak om det lagts en underlagspapp. Det ska vara ett loft och jag menar luftspalt i snedtaket där det kommer vara ett utrymme ovan hanbjälken. Ska flytta upp begintlig hanbjälke. Bifogar bild.
 
  • Handritad skiss av snedtak med måttangivelser, indikerar placering av hanbjälke och luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte du behöver vare sig takfotsventilation eller gavelventilation. Åsarna som spåntaket ligger på släpper säkert in tillräckligt mycket luft från sidorna. Det är ju en allmänt otät konstruktion. Däremot är jag tveksam till flytten av hanbjälken utan ytterligare kompensation. Men du planerar kanske att lägga in ett nytt bjälklag i höjd med takstolsknäna?
 
  • Gilla
  • Älska
DSM och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag tror inte du behöver vare sig takfotsventilation eller gavelventilation. Åsarna som spåntaket ligger på släpper säkert in tillräckligt mycket luft från sidorna. Det är ju en allmänt otät konstruktion. Däremot är jag tveksam till flytten av hanbjälken utan ytterligare kompensation. Men du planerar kanske att lägga in ett nytt bjälklag i höjd med takstolsknäna?
Tack för ditt svar. Vad menar du med åsar? Gavlarna på huset är tegel upp till nock och runt hela taket på utsidan är det putsat "tätt". Samtidigt som vi höjer hanbjälkarna kommer vi sätta 7 "- reglar på varje sida av överramen både för att skapa isoleringsutrymme och för att stärka upp konstruktionen. Räcker det?
 
  • Gavel på hus med synliga takbjälkar och putsad fasad under blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsarna är de reglar som ligger tvärs mot takstolarna och som bär upp spånen. Det är naturligtvis svårt att uttala sig om ett hus som man bara ser på bild, men byggnader med den åldern brukar inte vara särskilt täta upptill.

Hanbjälkarnas uppgift är att hålla samman takstolarnas högben så att de inte pressar ut ytterväggarna. En förstärkning av högbenen hjälper inte mot detta. Kan du inte rita in var vindsbjälklaget skall ligga, så att jag ser hela konstruktionen?
 
J justusandersson skrev:
Åsarna är de reglar som ligger tvärs mot takstolarna och som bär upp spånen. Det är naturligtvis svårt att uttala sig om ett hus som man bara ser på bild, men byggnader med den åldern brukar inte vara särskilt täta upptill.
Hanbjälkarnas uppgift är att hålla samman takstolarnas högben så att de inte pressar ut ytterväggarna. En förstärkning av högbenen hjälper inte mot detta. Kan du inte rita in var vindsbjälklaget skall ligga, så att jag ser hela konstruktionen?
Förstår nog inte riktigt vad du menar. Om du menar bjälklag = golv så är det precis som på bilden. Jag ska inte göra något nytt bjälklag utan flytta upp hanbjälken ca 30 cm och sen som jag sa förstärka högbenen pga att hanbjälkarna är halvtomhalvt injackade i högbenen. Kollade idag och det ligger ingen takpapp på spåntaket. Det hade varit fantastiskt om jag slipper göra takfotsventilstion då det sannolikt medför väldigt mycket arbete.
 
  • Bjälklag och takstolar i trä på vinden, ingen takpapp synlig på det spåntäckta taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan takpapp behöver du garanterat ingen takfotsventilation. Det har dessutom den fördelen att du inte behöver någon luftspalt heller när du isolerar längs taket.

Den ritning som du visade i inlägg nr 5 är ju inte skalenlig och därför lite missledande. Detta bör du alltid ange när du publicerar en ritning på ByggaHus. Innan jag säger något mer om hanbjälkarna skulle jag vilja veta vad du har för höjdmått idag från golvets överkant och till hanbjälkarnas underkant.
 
J justusandersson skrev:
Utan takpapp behöver du garanterat ingen takfotsventilation. Det har dessutom den fördelen att du inte behöver någon luftspalt heller när du isolerar längs taket.

Den ritning som du visade i inlägg nr 5 är ju inte skalenlig och därför lite missledande. Detta bör du alltid ange när du publicerar en ritning på ByggaHus. Innan jag säger något mer om hanbjälkarna skulle jag vilja veta vad du har för höjdmått idag från golvets överkant och till hanbjälkarnas underkant.
Japp. Ska tänka på att påpeka att den inte är skalenlig visuellt men måtten på utrymmet och takstolar stämmer. Bilden på inlägg #9 är inte heller visuellt skalenlig då den blivit visuellt bredare än i verkligheten. Idag är det ca 145 cm och i framtiden vill jag ha ca 175 cm (190 står det på bilden men det går inte om det behövs gavelventilation).
Om jag inte behöver luftspalt, hur isolerar jag då smartast? Skall jag ändå använda ångspärr?
Huset kommer vara en fullinredd gäststuga men inte bebod hela tiden och stå med luft/luft v.pump på underhållsvärme när ingen bor där.
 
Ersätt hanbjälkarna med dragstag i stål. Sådana tar mycket mindre plats både fysiskt och visuellt och du kan vinna lite extra på höjden.

Du bör ha någon form av vindduk överst mot spånen och någon form av ångspärr innanför innetaket. Cellulosaisolering som sprutas på plats är ett bra alternativ, men det går i princip med vad som helst utom frigolit (pga brandfaran). Ju tyngre (högre volymvikt) desto bättre.
 
J justusandersson skrev:
Ersätt hanbjälkarna med dragstag i stål. Sådana tar mycket mindre plats både fysiskt och visuellt och du kan vinna lite extra på höjden.

Du bör ha någon form av vindduk överst mot spånen och någon form av ångspärr innanför innetaket. Cellulosaisolering som sprutas på plats är ett bra alternativ, men det går i princip med vad som helst utom frigolit (pga brandfaran). Ju tyngre (högre volymvikt) desto bättre.
Jättemycket tack för dina tips. Skulle det funka att använda 120-reglar en på varje sida av högbenen som nya takbjälkar något högre upp än de befintliga? Tänkte sätta panel under dessa och då blir det heller inget som man kan slå huvudet i.
Vill absolut inte vara otrevlig men måste bara fråga eftersom det är ett forum. Vad har du för kompetens och erfarenhet? Arbetar du i byggbranschen el liknande.
 
Norrköping2009 Norrköping2009 skrev:
Jättemycket tack för dina tips. Skulle det funka att använda 120-reglar en på varje sida av högbenen som nya takbjälkar något högre upp än de befintliga?
Denna fråga förstår jag inte. Kan du utveckla det lite?

Norrköping2009 Norrköping2009 skrev:
Vad har du för kompetens och erfarenhet?
Jag har examen från teknisk högskola och snart 50 års yrkeserfarenhet. Räcker det?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Denna fråga förstår jag inte. Kan du utveckla det lite?

Jag har examen från teknisk högskola och snart 50 års yrkeserfarenhet. Räcker det?
Det låter väldigt bra!
Låter väldigt bra med den erfarenheten! Kände att jag måste fråga. Du verkar så kunnig.
Angående regel: Skruva fast två (en på varje sida om takstolen) 120x45 regel strax ovan (20-30 cm) den befintliga hanbjälken och sen såga bort den befintliga. Då vinner jag höjd och kan även använda regeln till takpanelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.