Hejsan,ska bygga ett pulpettak med 14gr lutning,spännvidd 4,5m . Hur stor behöver luftspalten vara? Har hört allt från 21 till 45 mm
 
Man kan nog säga att det finns inget absolut rätt i frågan, iaf inte något känt svar.
Under mina trettio år i branschen har teorierna varierat.
Jag har även nyligen gjort exjobb i ämnet.
Det är inte säkert att större är bättre, tex en regnig/fuktig och blåsig höstdag skulle det bästa va att vara utan/ha den stängd.

En lämplig medelväg är väl att göra luftspalten av 28 gles.

Av alla hus jag rivit i, med olika konstruktioner på luftspalten så har jag aldrig hittat några skador som kommer av felkonstruktion på luftspalten.
 
  • Gilla
Landbogården och 2 till
  • Laddar…
Behovet av luftspalt hänger främst ihop med önskemålet att ventilera bort den fukt som alltid finns i brädgårdsfärskt trä, t.ex. i nylagd råspont på taket, som dessutom klätts med relativt diffusionstät papp på ovansidan. Möjligheterna att ta hand om denna fukt påverkas också av valet av isoleringsmaterial. Mineralull t.ex. saknar hygroskopiska egenskaper och har man också placerat en diffusionstätning, t.ex. plastfolie, på isoleringens undersida kan fukten inte ta någon annan väg ut än via luftspalten. Teoretiskt skulle man kunna bygga utan luftspalt om man använder cellulosafibrer som isolering och har en diffusionsöppen vindtätning under denna. Det är dock få som vågar göra det. Förr tog man tid på sig och lät alla material torka innan man byggde in dem.

Jag skulle vilja understryka det larsbj säger att för mycket ventilation inte alltid är bra. Vid ett pulpettak finns förutsättningar att luftspalten kan bli ganska effektiv ur ventilationssynpunkt. 28 mm känns därför som en bra kompromiss.
 
  • Gilla
MrFonzie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.