Hej,
Är förhoppningsvis snart ägare av fritidshus för första gången. Överlåtelsebesiktningen visade att det inte verkar finnas luftspalt i parallelltaket. Taket är rätt nygjort och byggarna har nu lämnat sin förklaring till detta. De menar att eftersom det är liggande ytterpanel på huset och därmed stående spikläkt så är vägg och tak luftade i samma moment.
Är det någon som kan förklara vad de menar med detta? Jag är helt novis så gärna en förklaring din 10-åring skulle förstå :)
 
Det kan vara så att de menar att spalten i väggarna hänger ihop med spalten i parallelltaket (som besiktningsmannen inte kan se).

Edit: Är det luftning i nocken? Borde behövas för att få luften att kunna vandra...
 
Redigerat:
Cruzze Cruzze skrev:
Det kan vara så att de menar att spalten i väggarna hänger ihop med spalten i parallelltaket (som besiktningsmannen inte kan se).

Edit: Är det luftning i nocken? Borde behövas för att få luften att kunna vandra...
Tack för svar. Ja, jag tänkte att det var så de menade men har inte hittat något som förklarar en sån konstruktion när jag googlar.
Jag vet tyvärr inte om det är luftning i nocken.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Det kan vara så att de menar att spalten i väggarna hänger ihop med spalten i parallelltaket (som besiktningsmannen inte kan se).

Edit: Är det luftning i nocken? Borde behövas för att få luften att kunna vandra...
För övrigt så går panelen - offerbrädorna hela vägen ned till marken så vart kommer luften in i väggens luftspalt?

Vi funderar för övrigt på att ta bort lite längst ned för att få bättre luftning av plintgrunden, men än så länge verkar varken panel eller grund vara fuktpåverkad så vi tänker att det kan vänta ett litet tag.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.