Hej har ett 1,1/5 plans hus som jag skall inreda övervåningen på och undrar hur mycket luftspalt skall jag ha.
Jag har ett tak med masonit istället för råspont och papp.
 
Man brukar väl säga minst 5 cm samt att isoleringen inte ska komma i kontakt med undertaket. Masoniten brukar ju bukta ner en del på mitten så man får dimensionera utifrån "värsta stället".
 
presis som det gjort för mig det buktar en del :(
kan jag göra ett mällanrum (luftspalt) av en masonit skiva till då under den andra då?
 
Du menar att du lägger en skiva till fast ovanpå isoleringen? Tveksamt, isoleringen behöver kunna torka ut ordentligt under den varma säsongen eftersom det är en kallvind vi pratar om.

Är det redan färdigbyggt?
 
Jag tror isover samt paroc säger minst 25mm luftspalt
 
Hm läs på isolerfirmornas hemsida vad de rekomenderar för mm men jag har för mig att 25 ligger väldigt nära sanningen. om du lägger en list tillhöger en i mitten och en längs tillvänster ((i hela fackets längd) vore det ju väldigt underligt om det skulle spela någon roll hur vida masoniten buktar sig. listens tjocklek borgar ju för att du får den spalt som listen är tjock så att säga.
 
28mm luftspalt vid renovering och 45mm luftspalt vid nybygge är det jag har hört.
 
Jag har också hört 25 mm och att det blir lagom fart på luften då och att det torkar ur bättre. Jag har för mig att det finns olika mått på optimal luftspalt beroende takvinkel också.
 
Här har du en färdig produkt om du vill spara tid och göra det lite enkelt för dig. Då får du isoleringseffekt även i luftspaltskivan.
 
jerk skrev:
Här har du en färdig produkt om du vill spara tid och göra det lite enkelt för dig. Då får du isoleringseffekt även i luftspaltskivan.
Jag tror du missade att skicka med länken?
 
Henrik_75 skrev:
presis som det gjort för mig det buktar en del :(
kan jag göra ett mällanrum (luftspalt) av en masonit skiva till då under den andra då?
Det är precis vad du skall göra, mellanlägg av tre 25 mm läkt, masonite med överlapp så att ev. kondens kan komma ner mot yttervägg. Isolera taket helst med bruten köldbrygga, glespanel och invändig panel, gips etc ( i glespanelens mellanrum kan du dra elrör
 
shelby67 skrev:
Är det någon här som använts sig av isovers takfotssystem? är det något att ha? kan man fortsätta hela vägen upp ( som en luftspalt ) ? är det dyrt?

[länk]
Den lämpar sig nog bäst vid takfoten för att ge ett vindskyddande/isolerande skickt för att den isolering man anväder på vinden ej skall täppa igen luftspalten vid takfoten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.