Jag har ett garage i stort behov av renovering. Garaget är i "funkis"stil alltså som en låda ca 15 m2 stort. Jag hade tänkt att låta det nya taket skjuta ut något framåt och åt sidorna och isamband med detta höja taket något för att få ståhöjd i hela garaget. Idag sluttar taket svagt bakåt ca 15 grader och det ligger gammal papp på som nu har tjänat ut och orsakat stora vattenskador.

Min fråga är: Hur bygger jag ett bra tak med samma lutning. Skall det vara en luftspalt mellan tak och isolering eller finns det andra sätt att bygga garage på? Funkar det med plåttak på ett tak med min lutning eller är det risk att vatten blir "stående".

Kom gärna med ideér.
 
Jag är ingen byggexpert, men jag håller själv på att bygga ett tak sådant som du beskriver på min friggebod (som skall bli ett hönshus :)).

Snickarna som hjälpte mig att komma igång var väldigt tydliga med det där med luftspalten. Den måste absolut finnas - jag försökte slingra mig undan den genom att säga att det ju "bara" är ett hönshus, men det var rent fult att ens föreslå att inte ha luftspalt.

De satte upp råsponten åt mig, sen har jag ströläkt på undersidan av den som ger en luftspalt och därefter spånskiva-isolering-innertak.

Samma snickare föreslog också plåttak. Jag har förvisso sett rekommendationer någonstans att vinklar under ca. 20 grader så skall man ha papp istället, men minns inte var det var. För min del blir det plåttak. ;)
 
Tack för hjälpen. Det får bli som på ditt hönshus.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.