Jag ska bygga ett prefab-garage och taket ska ha loft och byggas med takboard och betongpannor.

Är det ok att låta ströläkt skapa luftspalt eller måste luftspalten vara direkt ovanför isoleringen? Om inte detta är lämpligt, hur byggs i så fall luftspalten på enklaste vis?

Vad jag förstår så kan man strunta i ströläkt när man använder takboard och låta skivorna hänga något så att vatten kan rinna under bärläkten. Detta förutsätter dock att luftspalten byggs på annat sätt.
 
Jo, det är nog så det ska vara. Jag har läst på lite och luftspalten är just till för isoleringens skull så det duger inte att ha en luftspalt ovanför takboarden.

Jag är lite skeptisk till den här varianten jag beskrev där takboard används och där ströläkten utesluts. Vad tycker de sakkunniga?
 
Jag hade ingen luftspalt i mitt hus. Utifrån så var det: betongpannor, bärläkt, ströläkt, masonitboard spikat på takstolarna och mellan stolarna isolering. Jag frågade konstuktören och svaret var att det finns två skolor. Den som ventilerar in fuktig luft för att få ut fukt och den som ser till att det är torrt genom att inte släppa in någon fukt i isoleringen. Mitt hus var byggt 1978 och snustorrt under pannor och i isolering. Förutsättningen för den modellen är att pannorna alltid är hela och att byggplasten inne är hel samt att det finns en fungerande ventilation i huset. // Kanske lite oklart men fråga gärna mer om det är så. // Micke
 
Masoniten tillåter en viss fuktvandring inifrån och ut, till skillnad från takpapp. Generellt, problemet när man inte har luftspalt är att då hamnar isolering, takstolar och råspont eller motsvarande mellan två täta skikt, alltså pappen och diffusionsplasten. Skulle det vara en liten otäthet som släpper in vatten utifrån, eller fuktig luft inifrån, så kan det snabbt fuktas ner, men konstruktionen har i praktiken inga möjligheter att torka ut. Om allting fungerar precis som det ska kan det säkert fungera, men marginalerna blir små. Jag hade aldrig byggt utan luftspalt.
 
I mitt fall är det ett garage och jag kommer inte sätta in diffusionspärr. Då blir det en viss luftvandring även innifrån vilket förbättrar situationen om man väljer bort luftspalt över isoleringen antar jag.

Hur som helt skulle jag tro att det allra bästa är att både ha luftspalt över isoleringen och ströläkt som skapar luftspalt och bättre väg för vatten att rinna över takboarden.

En kompromiss med luftspaleten över isoleringen är att inte regla och sätta masonite utan bara använda något tunnare lager isolering än bredden på takstolarna, eller vad tycker ni?
 
En följdfråga om takboard: bör det ligga takboard på takutskjutet vid gavlarna eller räcker det med bärläkt där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.