Håller på och planerar bygget av bastu på övervåningen. Bastun kommer till viss del att ha snedtak. Denna del angränsar direkt mot yttervägg (tak). Jag är lite fundersam hur jag ska göra med isolering och luftspalt i denna del.

Jag har sprutad lösull mellan takstolarna. Utanpå sitter diffusionsspärr (plast) och utanpå denna glespanel. Glespanelen ligger givetvis horisontellt tvärs för takstolarna. Kan jag slå bastupanelen direkt mot glespanelen? Eller ska jag först göra en luftspalt som löper vertikalt från nederkant snedtak till platta innertaket. Visst måste det väl bli en bättre cirkulation på det sättet?! Som det är nu ser jag inte var luften ska ta vägen.

En annan fundering är om jag måste isolera i snedtaket fastän jag har yttertaksisoleringen alldeles bakom?
 
Har samma konstruktion som du, se länk :
http://www.byggahus.se/forum/bastu/109049-konstruktionsfraga-nu-igen.html

Du måste ha luftspalt mellan yttervägg och panel, annars kan det uppstå kondens mot diff.spärren som ej kan komma ut, precis som du är inne på.

Blev själv rådd att isolera mellan glespanelen, ej för värme isoleringen utan för att plasten ej klarar värmen i det långa loppet.

Min konstruktion blir då i taket Tegel-råspont- luftspalt- lösull-diff.plast- gles med isolering mellan-osb- spikläkt- panel
 
Tack JoKa! Mycket tydlig och informativ ritning. Luften kommer alltså att ventileras ut vid golv inne i bastun?! Finns det förresten 28 mm tjock isolering? Är den lätt att få tag i? Har aldrig sett den tjockleken, fast å andra sidan har jag inte haft behov av den tidigare heller. :)

En fundering till - har du dragit upp fuktspärren på golvet på OSB-skivan innan du slagit den stående spikläkten?
 
Luften kommer ett ventileras uppåt då den är varm, luftspalten ventileras även upp i utrymmet ovan paneltaket som i mitt fall kommer att luftas med ventil ut i badrummet.

Vet ej om isoleringen finns just som 28mm, hade tänkt dela 70 mm på mitten och fästa med ståltråd innan skivan sätts för.

Mina nedersta 100mm ser ut som foljande ... isolering-osb-gips-fuktspärr-klinker

Glipan mellanpanel och klinkersockeln kommer inte att synas i vår bastu då den är liten.
 
  • 2009-02-07 10;13;07.jpg
"Finns det förresten 28 mm tjock isolering?"

Det finns en aluminiumbelagd cellplastisolering som heter Sauna-Satu för dem som har ont om plats.
 
JoKa skrev:
Blev själv rådd att isolera mellan glespanelen, ej för värme isoleringen utan för att plasten ej klarar värmen i det långa loppet.

Min konstruktion blir då i taket Tegel-råspont- luftspalt- lösull-diff.plast- gles med isolering mellan-osb- spikläkt- panel
Ska snart ge mig på min bastu som också har snedtak/vägg. Fick först tipset att bara sätta bastupanelen direkt på glespanelen, men det blir nog isolering mellan glesen som Ni skriver för att skydda plasten i det långa loppet.

Lurar lite på om man måste köra med osb? Kan man inte bara köra med isoleringen eller räcker inte det? Kan man köra med masonit istället eftersom det är tunnare? Känns som att det bygger ut en hel del från väggen med både luftspalt och osb i min lilla minibastu ;)
 
Humm, var just detta med dubbla fuktspärrar.....
 
Nej då, du behover inte sätta OSB/masonite det går bra utan.
Jag sätter det för att få bort isoleringen från mina ögon när jag ska panela mm.

Anders G-
Håller med pirrepirre att då får man ju dubbla spärrar mot varandra utan luftspalt ,så tillvida man inte sätter Sauna-Satun mellan spikläkten mot panelen.



Anders G vill du vara snäll och kika in på min gamla tråd ?

http://www.byggahus.se/forum/bastu/109049-konstruktionsfraga-nu-igen.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.