Hej.

Jag har läst det mesta här angående att regla upp väggar i källaren. Men funderar lite på det här med luftspalten. Hur stor behöver den vara? I mitt källarprojekt kommer den att i vissa fall få ca 20 cm luft mellan vägg till reglarna. Detta pga nederdelen av källarmuren är mycket tjockaren än uppe vid taket.

Är det så att risken för mögel minskar ju större luftspalt man har? Nånstans går ju gränsen och det nästan klassas som innervägg. :)
Borde det då innebära att jag skulle kunna isolera längre ner? Mao under marknivå, och kanske spara en ca 20 cm fritt nertill golvet för att jag har ändå så stora utrymmen bakom.

Fråga två är om det finns någon mineritgipsskiva som inte kostar skjortan? Just gjort klart badrummet och de skivorna vill jag inte jobba med eller köpa igen pga priset... 180kr/st för 600x2400.
Eller är pappersgips riskfritt för så stor luftspalt.

Huset är inte isolerat utifrån och frågan är om det ska göras eller behövs. Mycket torr källare i dagsläget.
 
Inga svar på 10 år är det verkligen ingen som vet svaret på detta framförallt undrar jag det samma hur stor luftspalt ska man ha bakom vägg i en källare som man reglar upp för att uppnå tillräckligt bra ventilation bakom.
 
L
Problemet med hela frågeställningen är ju att det inte är en rekommenderad metod att använda i källare överhuvudtaget. Det kallas för riskkonstruktion att regla upp mot ytterväggar i källare. Det som händer då är att det blir kallare mot grundmuren och fuktigare i och med att kall luft kan inte bära lika mycket ånga som varmare luft.

Med det sagt finns det sannolikt fall där det går ändå om förutsättningarna medger det. Det är omöjligt att svara exakt på hur luftspalten ska vara då det finns flera okända faktorer gällande grundmuren och dess fuktbelastning.

I och med att det är en riskkonstruktion du frågar om så borde man i så fall ha aktiv ventilation bakom uppreglingen för att kunna ventilera ordentligt, samt inga organiska material. Aktiv ventilation drar ju med sig tekniska bekymmer. Men det är frågan hur pass mycket extra jobb som är värt att lägga ner på lösning om det finns enklare och säkrare metoder.

Det är även vettigt att man har klart för sig varför man gör åtgärden överhuvudtaget?
-Ljuddämpning, för t.ex. biorum
-Varmare källarrum
-Billigare än att isolera utifrån
-Något annat?
 
L Lenza skrev:
Problemet med hela frågeställningen är ju att det inte är en rekommenderad metod att använda i källare överhuvudtaget. Det kallas för riskkonstruktion att regla upp mot ytterväggar i källare. Det som händer då är att det blir kallare mot grundmuren och fuktigare i och med att kall luft kan inte bära lika mycket ånga som varmare luft.

Med det sagt finns det sannolikt fall där det går ändå om förutsättningarna medger det. Det är omöjligt att svara exakt på hur luftspalten ska vara då det finns flera okända faktorer gällande grundmuren och dess fuktbelastning.

I och med att det är en riskkonstruktion du frågar om så borde man i så fall ha aktiv ventilation bakom uppreglingen för att kunna ventilera ordentligt, samt inga organiska material. Aktiv ventilation drar ju med sig tekniska bekymmer. Men det är frågan hur pass mycket extra jobb som är värt att lägga ner på lösning om det finns enklare och säkrare metoder.

Det är även vettigt att man har klart för sig varför man gör åtgärden överhuvudtaget?
-Ljuddämpning, för t.ex. biorum
-Varmare källarrum
-Billigare än att isolera utifrån
-Något annat?
Hej!
I vårat fall har vi dränerat huset med 2x100 ISO drän vidare har vi monterat ett Nivell ventilerat golv och med det tänker vi nu också ventilera väggarna genom att ha en luftspalt bakom den reglade väggen. Väggen reglas med stålreglar sen playwood och gips. Detta är mej veterligen en mycket bra och godkänd lösning om man vill inreda en källare Nivell är ett godkänt system och inte en riskkonstruktion och ventilations systemet kan även ventilera väggarna. Men frågan kvarstår doc vilken storlek på luftspalt som är minimum bakom vägg för att få ett bra resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.