J
Hej
Just nu ser det ut som på bilden.
Jag ska köpa nya och de är 5 cm högre än nuvarande.
Det blir 5cm öppet utrymme ovanför kyl och frysen.
Vilket tror jag att det räcker för ventilation?.
Frågan är om det behövs eller går ens att montera en 5cm galler där ?
I så fall hur ?
Kök med kyl och frys under vit skåpserie, öppet utrymme ovanför enheterna, ventilation diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
Hej,
En betydligt snyggare lösning är att leda luften från kyl/frys i en luftspalt bakom överskåpen, därefter sätta ett galler för luftutsläppet på höger kortsida över högra överskåpet. Men då kan det krävas att du bygger om dina överskåp lite, så att du kan leda luften genom/bakom dom.
Jag gjorde själv den lösningen med ett galler på kortsidan (normalt ritar köksarkitekterna det fula gallret på framsidan). Det funkar helt perfekt, finns inga tendenser till att det blir för varmt :) Och det fina är att gallren är betydligt mindre synliga :)

Så fundera lite, jag tror inte att det är så mycket mer jobb, än att hålla på att fibbla in nya galler över kyl/frys.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Om du inte tänkt bygga igen med en täckskiva så är jag ganska övertygad om att 5cm ger tillräckligt med ventilation. Vill du bygga igen så behöver du ju hitta galler som är typ 3cm för att ha något kvar i skivan att fästa dom i. Du skulle ju också kunna skära ut lagom tjocka ventilationsspår direkt ur en täcksskiva men då blir det så klart väldigt lite ventilation
 
Tycker Mats kom med ett mkt trevligt förslag om du inte räds lite pill
 
J
Mats-S Mats-S skrev:
Hej,
En betydligt snyggare lösning är att leda luften från kyl/frys i en luftspalt bakom överskåpen, därefter sätta ett galler för luftutsläppet på höger kortsida över högra överskåpet. Men då kan det krävas att du bygger om dina överskåp lite, så att du kan leda luften genom/bakom dom.
Jag gjorde själv den lösningen med ett galler på kortsidan (normalt ritar köksarkitekterna det fula gallret på framsidan). Det funkar helt perfekt, finns inga tendenser till att det blir för varmt :) Och det fina är att gallren är betydligt mindre synliga :)

Så fundera lite, jag tror inte att det är så mycket mer jobb, än att hålla på att fibbla in nya galler över kyl/frys.
Kan du förklara lite mer ?
Vad ska luftspalten ha för dimension och material?
Menar du nåt sort flex rör som går igenom det högra överskåpet ?
Jag tycker iden är fin.
 
A
Kör med luftspalt ovanför respektive kyl, frys

finns anpassningsbara galler i olika färger om man vill det, men 5cm luftspalt är mer osynligt än en massa ventiler här och där.
 
Mats-S
J Jens33 skrev:
Kan du förklara lite mer ?
Vad ska luftspalten ha för dimension och material?
Menar du nåt sort flex rör som går igenom det högra överskåpet ?
Jag tycker iden är fin.
Inte helt säker på hur dina överskåp ser ut, går dom ända upp till taket eller är det ett "blindutrymme" mellan dom och taket?

Troligen har du ett blindutrymme (?), då gör du så här:

- Töm överskåpen
- Dra ut kyl/frys
- Såga bort 3-5cm från skåpbotten och överkant skåp
- Sätt en masonit/spånskiva i skåpen som hindrar saker att ramla ner i hålrummen som du sågat upp. Den behöver inte täcka ända upp.
- Såga av hyllans innerkant så att den får rum i det nya mindre utrymmet.

Du har nu skapat en luftspalt mellan masoniten/spånskivan och baksida skåp för kyl/frys, så att luften kan röra sig fritt ända upp till blindutrymmet mellan överskåp och tak. Såga ur på höger kortsida så att den varma luften kan ta sig ut där. Sätt in ett färganpassat galler så att det smälter in maximalt.

Så här ser det ut hos mig:
Kök med överskåp och ett infällt ventilationsgaller över en kyl, anpassat för luftcirkulation i ett blindutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ballingslövs förslag var två galler på framsidan ... visste blev det här bättre ;-) Gallret syns endast från ingången från tvättstugan samt när man fibblar vid diskbänken, inte från matbordet och allmäna ytor.

EDIT. För att förebygga kommentarer, jag har medvetet inte lagt ner jobb på att sätta en tätlist mellan kyl och underkant skåp eftersom kylen är på väg ut. Fixar det när jag nar en ny kyl.
 
Redigerat:
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.