Hej!

Jag håller på att bygga ett isolerat förråd som ska vara ouppvärmt. Nedan punktar jag först upp lite info om förrådsbygget. Därefter punktar jag upp mina frågor i stycket efter infon.

Info om förrådsbygget:
● 2×3 meter utvändigt.
● Sadeltak med 38 graders takvinkel.
● Isolerat golv, tak och väggar.
● Papptak (ev plåttak i framtiden).
● Luftspalt vägg: mellan ytterpanel och vindduk.
● Luftspalt tak: mellan råspontlucka och masonitskiva.

Mina frågor ang förrådsbygget:
● Behöver jag verkligen ha en ventilerad taknock på mitt förråd där luften från luftspalten kan passera genom? Eller räcker det att luftspalten kan passera från takfot till taknock och vidare till takfoten på andra sidan? Jag vill helst slippa göra en ventilerad taknock om möjligt då det blir krångligare att bygga.
● Om ventilerad taknock ändå är nödvändigt på ett isolerat ouppvärmt litet förråd - hur görs detta med takpapp på taket? Finns det något annat än mögelstopper?
● Räcker det att täta masoniten mellan luftspalt och isoleringen med åldersbeständig multibyggtejp utöver att den är skruvad i luftningsläkten på takstolarna? Eller finns det ändå risk för att kondensvatten letar sig in till isoleringen genom tejpen?

Tack på förhand för svar!
 
  • Gilla
byggelsa
  • Laddar…
Ö Övertänkaren skrev:
Hej!

Jag håller på att bygga ett isolerat förråd som ska vara ouppvärmt. Nedan punktar jag först upp lite info om förrådsbygget. Därefter punktar jag upp mina frågor i stycket efter infon.

Info om förrådsbygget:
● 2×3 meter utvändigt.
● Sadeltak med 38 graders takvinkel.
● Isolerat golv, tak och väggar.
● Papptak (ev plåttak i framtiden).
● Luftspalt vägg: mellan ytterpanel och vindduk.
● Luftspalt tak: mellan råspontlucka och masonitskiva.

Mina frågor ang förrådsbygget:
● Behöver jag verkligen ha en ventilerad taknock på mitt förråd där luften från luftspalten kan passera genom? Eller räcker det att luftspalten kan passera från takfot till taknock och vidare till takfoten på andra sidan? Jag vill helst slippa göra en ventilerad taknock om möjligt då det blir krångligare att bygga.
● Om ventilerad taknock ändå är nödvändigt på ett isolerat ouppvärmt litet förråd - hur görs detta med takpapp på taket? Finns det något annat än mögelstopper?
● Räcker det att täta masoniten mellan luftspalt och isoleringen med åldersbeständig multibyggtejp utöver att den är skruvad i luftningsläkten på takstolarna? Eller finns det ändå risk för att kondensvatten letar sig in till isoleringen genom tejpen?

Tack på förhand för svar!
Jag har också samma fråga kring ventilering av taknock.
 
Tomture61
Ventilation av tak / ytterväggar sker med självdrag .
Självdrag sker med att varm luft vill stiga uppåt .
Om man hindrar den varma luftens väg på konstruktionens högsta punkt så sker ingen luftväxling .

I ytterväggar och tak har man luftspalt för att kunna vädra ut ev. fuktig luft , detta så att trä ska må bättre .
I tex. mitt garagebygge så användes råspont med takpapp , längst upp på taknocken lämnades en öppning . Denna öppning täcks av mina takpannor .

Varför isolera ett ouppvärmt förråd 🤔
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ventilation av tak / ytterväggar sker med självdrag .
Självdrag sker med att varm luft vill stiga uppåt .
Om man hindrar den varma luftens väg på konstruktionens högsta punkt så sker ingen luftväxling .

I ytterväggar och tak har man luftspalt för att kunna vädra ut ev. fuktig luft , detta så att trä ska må bättre .
I tex. mitt garagebygge så användes råspont med takpapp , längst upp på taknocken lämnades en öppning . Denna öppning täcks av mina takpannor .

Varför isolera ett ouppvärmt förråd 🤔
OKej, tack för svar! Då får jag se till att ha ventilerad taknock ändå. Går det att få till det med papptak? Hur får man n öppning i taknock utan att regnvatten letar sig in om man inte har takpannor?

Anledningen till att den är isolerad är för att kunna förvara exempelvis dynor och elverktyg. Som jag förstår det mår dessa prylar bättre av långsamma temperaturväxlingar? Vilket isoleringen bidrar till.
 
Ö Övertänkaren skrev:
OKej, tack för svar! Då får jag se till att ha ventilerad taknock ändå. Går det att få till det med papptak? Hur får man n öppning i taknock utan att regnvatten letar sig in om man inte har takpannor?

Anledningen till att den är isolerad är för att kunna förvara exempelvis dynor och elverktyg. Som jag förstår det mår dessa prylar bättre av långsamma temperaturväxlingar? Vilket isoleringen bidrar till.
Ska du ha öppet till nock med snedtak invändigt eller platt innertak med ett litet "vindsutrymme"?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska du ha öppet till nock med snedtak invändigt eller platt innertak med ett litet "vindsutrymme"?
Min tanke är att ha öppet upp i nock där isoleringen följer med upp i taknocken. Men om det blir mycket lättare med platt innertak så kanske jag får tänka om?
 
Ö Övertänkaren skrev:
Min tanke är att ha öppet upp i nock där isoleringen följer med upp i taknocken. Men om det blir mycket lättare med platt innertak så kanske jag får tänka om?
Du slipper luftspalt i taket om du bygger med en vind. Så har vi i vårt garage.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du slipper luftspalt i taket om du bygger med en vind. Så har vi i vårt garage.
Okej får fundera på att kanske göra så då. Om jag ändå skulle isolera upp i nocken. Skulle ett alterntiv kunna vara att borra hål högst upp i takstolarna och högst upp i väggarna på kortsidan vid nocken. Alltså så att luftspalten kan vandra mellan takstolarna och ut på kortsidorna? Förstår ni hur jag menar?
 
Ö Övertänkaren skrev:
Okej får fundera på att kanske göra så då. Om jag ändå skulle isolera upp i nocken. Skulle ett alterntiv kunna vara att borra hål högst upp i takstolarna och högst upp i väggarna på kortsidan vid nocken. Alltså så att luftspalten kan vandra mellan takstolarna och ut på kortsidorna? Förstår ni hur jag menar?
Den varianten har jag inte sett
 
Har ett gästhus på 16 kvm med ryggåstak och isolerat i ett sadeltak som används vår-höst och sedan kallställt.
En luftspalt på båda sidorna i sadeltaket mot yttertakets råspont med takpapp.
Luftspalterna möts i nock och ingen öppning i yttertaket. Blir knappast någon fukt som behöver ventileras mera.
Ser inga problem med en sådan lösning
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har ett gästhus på 16 kvm med ryggåstak och isolerat i ett sadeltak som används vår-höst och sedan kallställt.
En luftspalt på båda sidorna i sadeltaket mot yttertakets råspont med takpapp.
Luftspalterna möts i nock och ingen öppning i yttertaket. Blir knappast någon fukt som behöver ventileras mera.
Ser inga problem med en sådan lösning
Okej, vilken taklutning har du då? Funderar på om den lösningen fungerar sämre ju brantare taklutning man har?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den varianten har jag inte sett
Okej, kanske att jag uppfunnit en ny lösning ;)
 
Ö Övertänkaren skrev:
Okej, vilken taklutning har du då? Funderar på om den lösningen fungerar sämre ju brantare taklutning man har?
Ditt förråd blir bara 6 kvm och det har absolut ingen betydelse, bara att bygga på.
Mina två förrådsbodar har ingen isolering. Pulpettak med råspont och papptak.
 
  • Gilla
Övertänkaren
  • Laddar…
Ö Övertänkaren skrev:
Anledningen till att den är isolerad är för att kunna förvara exempelvis dynor och elverktyg. Som jag förstår det mår dessa prylar bättre av långsamma temperaturväxlingar? Vilket isoleringen bidrar till.
Temperaturväxlingar är inte det stora problemet. Fukt är det stora problemet. Fukt => mögel & rost.
Genom att hålla en högre temperatur inne än ute så sänks RH inne. Dvs permanent uppvärmd.
Det andra sättet att sänka RH är genom en avfuktare. För ouppvärmda utrymmen krävs då en sorptionsavfuktare.

Ett ouppvärmt utrymme, oavsett om det är isolerat eller inte, som inte är avfuktat med en avfuktare, ger "sommarstugedoft" på allt organiskt mtrl, såsom t ex mjuka/stoppade dynor till sommarens trädgårdsliv.
 
  • Gilla
Övertänkaren
  • Laddar…
Tomture61
Ö Övertänkaren skrev:
OKej, tack för svar! Då får jag se till att ha ventilerad taknock ändå. Går det att få till det med papptak? Hur får man n öppning i taknock utan att regnvatten letar sig in om man inte har takpannor?

Anledningen till att den är isolerad är för att kunna förvara exempelvis dynor och elverktyg. Som jag förstår det mår dessa prylar bättre av långsamma temperaturväxlingar? Vilket isoleringen bidrar till.
Finns tyvärr enbart ett sätt att kontrollera fukt i en byggnad , ventilation + värme .
Obehandlat stål rostar vid 50% RH , textilier / trä möglar vid ca 70% RH .
 
  • Gilla
Övertänkaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.