Hej, jag funderar på att isolera förråd (kombinerat med carport), och jag verkar ha läst och ungefär förstått vad och hur man ska göra. Men jag har en fråga om taket och luftspalten.

Jag planerar att använda list typ 25x25 mot takstol och masonit. Men det finns en oklarhet. På utsidan är ventilationen under taket 0,5-1 cm (bild 1). På carportens sida är ventilationen ungefär 25 cm (bild 2). Om jag sätter upp 25x25 mm, kommer en del av öppningen att vara mot isoleringen.

För tillfället har jag bara en idé att nästan helt stänga denna öppning med en bräda och lämna en 25 mm öppning upptill (bild 3), men kanske är detta fel?

MVH
Vlad
 
  • Ventilationsutrymme mellan takreglar och yttertak på 5-10 mm, del av carportens insida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en takventilation i en carport där öppningen är cirka 250 mm, med en pil som visar måttet, omgiven av träväggar och ett blått skyddslager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Före och efter bild som visar en plan för luftspaltens ventilation i ett förråds-/carporttak med en 25 mm öppning för luft ovanför en isoleringsbarriär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag inte fått något svar antar jag att jag fortsätter med det jag tänkte. Jag kommer att använda cellplastisolering för att blockera den nedre delen hela vägen upp till masonits luftspalt (som jag kommer att skapa).

Jag funderar på att använda en eller två (av elva) för att placera en ventilationsutgång där (istället för att borra hål i väggarna) eftersom taket över carporten verkar vara ganska ventilerat. Kanske kommer jag att behandla träytan nära ventilationen med kinesisk olja för säkerhets skull.

Kanske någon vet hur nära masonitskivan ska vara väggen (luftspalten). Hur tät bör luftintaget vara? Bör jag använda någon extra tätningsmassa för att göra luftspalten så lufttät som möjligt?
 
  • Två bilder som visar ett ventilationsrör installerat i en träram med blå isoleringsmaterial och ett nät för ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
V Vlad Kir skrev:
Eftersom jag inte fått något svar antar jag att jag fortsätter med det jag tänkte. Jag kommer att använda cellplastisolering för att blockera den nedre delen hela vägen upp till masonits luftspalt (som jag kommer att skapa).

Jag funderar på att använda en eller två (av elva) för att placera en ventilationsutgång där (istället för att borra hål i väggarna) eftersom taket över carporten verkar vara ganska ventilerat. Kanske kommer jag att behandla träytan nära ventilationen med kinesisk olja för säkerhets skull.

Kanske någon vet hur nära masonitskivan ska vara väggen (luftspalten). Hur tät bör luftintaget vara? Bör jag använda någon extra tätningsmassa för att göra luftspalten så lufttät som möjligt?
Trä som är skyddat av ett regntätt tak behöver inget skydd , trärent är helt ok .
Tror inte du behöver foga runt vent.röret , använd en hålsåg med lämplig dimension .
Dina luftspalter vid yttervägg är ngt för smala , 25 mm är bättre .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Trä som är skyddat av ett regntätt tak behöver inget skydd , trärent är helt ok .
Tror inte du behöver foga runt vent.röret , använd en hålsåg med lämplig dimension .
Dina luftspalter vid yttervägg är ngt för smala , 25 mm är bättre .
Tack för svaret, jag ska kontrollera hur mycket jag kan skära ut, eftersom hålet är täckt utifrån med ett metall "tak/hörn" så att jag inte skapar ett hål utåt.

Har du något råd om hur man täcker över det överflödiga hålet över carporten? Luftspalten kommer att minska hålet med 30 mm, men jag kommer fortfarande att ha ungefär 220 mm av hålet där isoleringen kommer att vara öppen mot miljön. Jag har två alternativ att överväga: A) använda vindskydd/vapormembran och noggrant häfta det i hålet, B) använda cellplastisolering och tätning för att noggrant blockera hålet.

Tack för hjälpen.

MVH
Vlad
 
Tomture61
V Vlad Kir skrev:
Tack för svaret, jag ska kontrollera hur mycket jag kan skära ut, eftersom hålet är täckt utifrån med ett metall "tak/hörn" så att jag inte skapar ett hål utåt.

Har du något råd om hur man täcker över det överflödiga hålet över carporten? Luftspalten kommer att minska hålet med 30 mm, men jag kommer fortfarande att ha ungefär 220 mm av hålet där isoleringen kommer att vara öppen mot miljön. Jag har två alternativ att överväga: A) använda vindskydd/vapormembran och noggrant häfta det i hålet, B) använda cellplastisolering och tätning för att noggrant blockera hålet.

Tack för hjälpen.

MVH
Vlad
Du kan spika läkt i hålet , mot trä på takstolar och sätta masonit - vaxad wellpapp eller ngn väv som är tät .
 
  • Gilla
Vlad Kir
  • Laddar…
Fantastiskt, tack för svaret. Och medan du är så trevlig och svarar på frågorna, funderade jag på att använda en ångbroms mellan isoleringen och ytterlagret (OSB/Gips). Är det överdrivet och borde jag undvika det? Andra frågan, tänkte utelämna glespanelen i taket och skruva gipsen direkt i bjälklaget. Ser ingen nytta med det eftersom det finns så många balkar.

Mvh Vlad
 
Tomture61
V Vlad Kir skrev:
Fantastiskt, tack för svaret. Och medan du är så trevlig och svarar på frågorna, funderade jag på att använda en ångbroms mellan isoleringen och ytterlagret (OSB/Gips). Är det överdrivet och borde jag undvika det? Andra frågan, tänkte utelämna glespanelen i taket och skruva gipsen direkt i bjälklaget. Ser ingen nytta med det eftersom det finns så många balkar.

Mvh Vlad
Vet ej vad det är för blått material du har på väggar .
Är det täta byggskivor så behövs ingen ångbroms däremot kan du i taket när isoleringen är på plats sätta ångbroms .
Gipsskivor i tak vill gärna ha cc 30 cm för infästning , har du 30 - 40 cm mellan takstolar i taket funkar ju det med .
 
Två väggar är täckta med stark gips (weatherboard 365 - 2 lager för en vägg med grannens förråd, 1 lager på väggen för entrédörren), men ingen isolering där. Jag kommer att ta bort gipset och isolera ytterväggen. Avståndet mellan takstolarna är 30-35 max 40 cm, så jag kommer förmodligen att hoppa över glespanelen för att göra livet lättare. Tack Tomture61 för alla råd. Nu har jag en tydlig plan för hur jag ska gå vidare. Hoppas jag inte stöter på för många problem när arbetet väl börjar.

Mvh
Vlad
 
  • Väggar täckta med blåa gipsskivor märkt "Weatherboard 365", ingen isolering, synliga takbjälkar ovanför och en hopfällbar stege till höger i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg inomhus täckt med blåa gipsskivor märkta "Weatherboard 365" bredvid en vägg med plastfolie. Träbjälkar synliga i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.