Hej alla glada!
Vi har just lagt om taket på vårt hus, och nu när det är gjort så tänker jag mig
att bygga luftspalt och isolera till att börja med i sidovindarna.
När jag kikar på nätet så står det att det är mycket noga med att ha en 100% tät ångspärr
mellan isoleringsmaterialet och innerväggen, men hur är det mellan isoleringen och skivan
som luftspalten är uppbyggd med? Måste det vara 100% tätt även där?

Saken är den att takstolarna är byggda av lite grovt tillsågade trästockar (huset är byggt -33),
och om jag bara spikar fast reglarna till luftspalten och sätter på masonitskivor, så kommer det
att bli viss luftväxling från luftspalten in till isoleringen genom glipor och ojämnheter.
Jag undrar om detta har någon betydelse? Behöver jag täta reglarna mot takstolar/yttertak
med något klet så att det blir helt tätt? :x

Tacksam för svar!
MVh,
Pontus
 
Hej själv smile.gif

Det är två olika saker vi talar om:
Det skall vara diffusionstätt mellan det uppvärmda rummet och den kalla luftspalten, för att inte varm luft skall kunna läcka ut och kylas av så att luftfuktigheten kondenserar och ger upphov till fukt- och mögelskador.
Och om det är diffusionstätt är det troligen också även lufttätt så det inte blir dragigt.

På den andra sidan, mellan isolering och luftspalt, skall det helst vara lufttätt, så inte kall luft kan blåsa in i isoleringen och minska dess värmeisolerande verkan.

Jag skulle nog försöka täta med akrylfog runt skivorna, för att spara på den goa värmen.
 
  • Gilla
Savanna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.