I samband med övriga arbeten tänkte jag se över fasaden på huset. Just nu är panelen spikad direkt mot timmerstommen både in- och utvändigt. Jag ska dock isolera invändigt och funderar då på om man ska flytta ut ytterpanelen lite så man får en luftspalt mot timret?

Tyvärr är det ju inte bara en slät panel, utan en massa krusiduller här och där, så frågan är om arbetet är värt eventuell nytta? Det kanske räcker att lossa panelen och sätta en vattentät/diffusionsöppen duk bakom? Och kanske öppna upp lite mot takfoten för att underlätta cirkulationen i den lilla spalt som blir på grund av ojämnheter i timret?

Några bilder på 'problemet'...
 
  • Dekorerad träfasad under takfot med krusiduller och spikad panel mot timmerstommen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett äldre hus med dekorativ ytterpanel spikad mot timmerstomme, inkluderar fönster och takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljerad bild av fasaden på ett hus med utsmyckade träkonsoler och vit ytterpanel som är spikad mot timmerstommen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Trallalaaa
  • Laddar…
useless useless skrev:
I samband med övriga arbeten tänkte jag se över fasaden på huset. Just nu är panelen spikad direkt mot timmerstommen både in- och utvändigt. Jag ska dock isolera invändigt och funderar då på om man ska flytta ut ytterpanelen lite så man får en luftspalt mot timret?

Tyvärr är det ju inte bara en slät panel, utan en massa krusiduller här och där, så frågan är om arbetet är värt eventuell nytta? Det kanske räcker att lossa panelen och sätta en vattentät/diffusionsöppen duk bakom? Och kanske öppna upp lite mot takfoten för att underlätta cirkulationen i den lilla spalt som blir på grund av ojämnheter i timret?

Några bilder på 'problemet'...
Har tyvärr inget svar på din fråga men jäkla vilken intressant kåk. Gammal kyrka?
Riktigt fint
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ja. Missionsförbundets kyrka, Byggd 1876, avkristnad 2016.
 
  • Gilla
Shakula och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja. Missionsförbundets kyrka, Byggd 1876, avkristnad 2016.
Vilken dröm att få göra en sån renovering:D:love:
 
Den där panelen ska du inte röra för fem öre förutom att måla den möjligtvis. Luftspalten kommer inte att tillföra nånting om du nu inte ska måla med nån plastfärg förstås........
 
Måla måste jag göra (med linoljefärg) och byta några brädor. Dock verkar det vara lite oklart huruvida luftspalten behövs eller inte när man isolerar. Men det är ju, som sagt var, ett djäkla jobb att flytta ut panelen några cm, så jag slipper det gärna om det inte behövs.
 
Luftspalten bakom panelen är ett modernt påfund enbart för att panelen i sig ska kunna ventileras och då hålla lite längre med moderna täta färger. Så ur isoleringssynvinkel så har den ingen betydelse.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Nej, att den inte tillför något ur isoleringssynpunkt vet jag. Dock kan ju eventuell fukt som tränger igenom fasaden nu ventileras ut både inåt och utåt. Dessutom flyttas ju daggpunkten längre in när man isolerar.
Å andra sidan kanske inte ventileringen inåt är så stor i en någorlunda tät timmerstomme att det blir någon större skillnad? Isoleringen blir förmodligen 95+45mm.
 
Är klimatet inne ett problem då eller isolerar du bara för att? Har själv ett hus från 1900 och det är bara timmer. Ingen isolering alls och jag upplever inte att väggarnas tjocklek är det primära problemet utan mer drag från allt möjligt. Skulle allt sånt vara tiptop så kan man nog leva med att väggarna inte är helt optimalt. Att isolera dylika hus invändigt gör ju oftast att hela karaktären försvinner.
 
Isoleringen är för att sänka energikostnaden. Det är ett ganska stort hus, så även små förbättringar i klimatskalet räknas.

På vilket sätt försvinner hela karaktären av att man isolerar invändigt? Förutom lite djupare fönstersmygar blir det väl ingen avgörande skillnad?
 
Linoljefärgen låter väl träet andas, det är ju inte tätt som dagens skitfärg. Skulle jag vara i din sits, hade jag isolerat inifrån, och låtit utsidan vara orörd, så när som på kulörvalet kanske
 
Är det ingen ångspärr i väggarna nu så skulle jag tilläggsisolera från insidan med en diffusionöppen isolering ex iCell.

Otroligt läckert hus!
 
Nej, idag är det ytterpanel-timmer-innerpanel. Båda panelerna är spikade mer eller mindre direkt på timret (förutom lite utfyllnad vid ojämnheter). Ingen vindpapp eller annan tätning förutom drev mellan stockarna.

Utsidan är kulturminnesskyddad, så den får jag inte ändra så mycket på...

Jag tror att jag kommer att isolera med Hunton Nativo, men jag ska kolla upp priser och sånt den dagen det blir aktuellt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.