Hej!

Finns det någon anledning att ha en luftspalt vid takfoten i ett oisolerat lusthus som bara kommer värmas med kamin vid behov? Se bifogad bild. Dvs kan jag köra ytterpanelen ända upp till råsponten, eller ska man lämna en glipa så det flödar luft under raket? Jag skulle gärna undvika en glipa pga att jag vill kunna hålla insekter ute (utan att sätta nät). Tänker att fukt/mögelproblem bara uppkommer när man har tätskikt och isolering... Vad säger ni?
 
  • Takfot på ett lusthus utan luftspalt, där ytterpanelen går nära råsponten, med synliga träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Vet ej om din kamin konsumerar luft (syre)
Ventilation är aldrig fel , behövs för kolbaserade varelser , kolbaserat byggmaterial , vid eldning i kamin .
 
Fukt och mögel är i de allra flesta fall ett resultat av dålig ventilation.
 
Luft till kaminen kommer genom en ventil i väggen vid golvet bakom kaminen. För övrigt tänkte jag förlita mig på självdrag då jag inte har varken vindskyddslager, isolering eller ångspärr. Men frågan kvarstår, behöver jag luftningen vid takfoten?
 
Redigerat:
Rickard.
M Markus P skrev:
Men frågan kvarstår, behöver jag lutningen vid takfoten?
Inte om du har tillräckligt annan ventilation.
 
Tomture61
M Markus P skrev:
Luft till kaminen kommer genom en ventil i väggen vid golvet bakom kaminen. För övrigt tänkte jag förlita mig på självdrag då jag inte har varken vindskyddslager, isolering eller ångspärr. Men frågan kvarstår, behöver jag luftningen vid takfoten?
Självdrag funkar dåligt / inte alls , när det är lika varmt inne / ute .
Att ha öppet mellan tak och vägg är enbart bättre .
 
  • Gilla
1977bjorn och 1 till
  • Laddar…
Tror jag sätter en list med hål med jämna mellanrum, och insektsnät för hålen. Eller alternativt dubbel list så jag kan klämma nätet emellan. Tack för bra och snabba svar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.