Hej!
Är helt ny på forumet, och detta blir alltså mitt första inlägg.
Jag och in sambo köpte för 1,5 mån vårt hus. Vårt första hus, kanske bör tilläggas.

Nu till själva frågan:

Bakom och under våra högskåp i köket finns en luftspalt på en 7-10 cm. Rummet som är "vägg i vägg", dvs bakom, är ett oisolerat förråd.
Vi märkte att det givetvis då drar från under skåpen i köket, och min sambo fick för sig att han ska sätta isolering i denna luftspalt under och bakom :S Jag tycker det låter smartare att isolera förrådet, för luftspalten finns väl där för att ventilera?
Frågan är nu, vem av oss har rätt?

Hoppas ni förstår vad jag menar och har överseende med en kanske lite korkad fråga :blushing:
 
Antar att högskåpet då innehåller ugn, micro eller liknande och då ska det utrymmet vara där just för att ventilera...
I annat fall fyller det ingen funktion.
 
Nja, det är ju så att vi har ett högskåp, kyl och sen högskåp igen. Ingen ugn eller micro i. Då kan det kanske kvitta då?
Tusan också ;) Jag som ville ha rätt. Tycker det är enklare att isolera förrådet istället, vilket vi ändå ska göra så småningom. Blir ju dubbelt arbete, men sambon envisas med att det ska göras på hans vis.
 
Kan tilläggas att ena högskåpet används till skafferi. Blir det någon skillnad då?
 
denise_johansson skrev:
Kan tilläggas att ena högskåpet används till skafferi. Blir det någon skillnad då?
Då är det ju bara bra att det hålls svalt... :rolleyes:

I annat fall tycker jag det vore smartare att isolera ett rum än bakom ett skåp där man normalt sett inte ska ha isolering...
 
Tack tack för svaret. Precis så jag sagt, men sambon är en liten besserwisser. Då kan jag ta fram oxpiskan och sätta honom på plats.
 
Ja bara ut med honom i förrådet :D
 
Precis, bättre att isolera rummet bakom. Sen vid ev nybygge av kök kan man ju stänga skafferiventilen. Om man mot förmodan vill ha den är det viktigt att täta sågsnitten i högskåpet med silikon. Annars kan man få problem med svällda spånstommar pga kondens. Jag brukar alltid rekommendera att stänga ventilerna. Nuförtiden har man ju inte samma behov av svala skafferier som förr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.