Som bekant är ju fuktproblemen som högst i ouppvärmd källare och krypgrund som störst under sommaren då den varma utomhusluften håller mer fukt som transporteras in i krypgrund och kyls av och således tillför fukt till grunden. Min fundering är då om man skulle kunna tänka sig att installera luftsolfångare från t ex solarventi. Den fungerar ju som bäst när det är varmt ute och värmer då upp de förhållandevis kalla källar och krypgrundsutrymmet som då följdaktligen kan hålla mer fukt (utan att det fäller ut på väggar och tak). Annars är väl ofta problemet med luftsolfångare att det fungerar ju som bäst när det ändå är för varmt i huset. Men som sagt min källare och krypgrund håller ju en temperatur på kanske 12-15 grader en stekhet sommardag vilket leder till en hög luftfuktighet.

obs bara så ni vet så har jag en avfuktare som går hela tiden, plus att jag håller på och gör om dräneringen så detta skulle vara komplement och jag är fortfarande intresserad av att veta om någon använt en liknande lösning för samma problem som jag beskriver även om man kan förvänta sig att dränering och annat ska ge effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.