Kul att tekniken skalas upp. :)
Får bara hoppas att deras patent inte går igenom för då är det slutet för konkurrens inom luftsolfångare.

Tack vare den speciella patentsökta metoden för cirkulation i luftspalten, som bygger på principen om termisk obalans, kan den alstrade energin därefter ledas in i fastigheten och användas till uppvärmning.
 
Jag har varit på SolTech och tittat på systemet och talat med dem. Vi ska precis skriva kontrakt på 50 kvm takinstallation, så jag är naturligtvis "såld" på det. Jag har sett det i drift och de har byggt systemet på lite olika platser, så det känns stabilt. Det som framför allt tilltalar mig är enkelheten i konstruktion och princip, samt att det ser snyggt ut. Det är så klart en relativt stor totalinvestering, men kvadratmeterpriset är inte speciellt högt. De jobbar även med utveckling av elproduktion och kylning via samma grundläggande system, och det är en anledning till att jag tar i lite extra med storleken på vårt system.
 
Får man fråga lite om prisbilden?

Sedan måste man ju räkna bort den kostnaden man skulle ha för tackpapp, läkt och pannor om man har nyproduktion eller omläggninga av tak.
 
Den avskalade prisbilden för enbart systemet ligger runt 1500 kr/kvm. Sedan tillkommer vissa komponenter och arbetskostnader beroende på vilket uppvärmningssystem du dockar det mot. Dessutom kostar själva monteringen och elarbeten en del, men här sparar du mycket pengar om du kan utnyttja ROT-avdraget. Personligen, med våra förutsättningar, kommer vi att landa på drygt 2000 kr/kvm totalt sett. Men då har vi ett långlivat system med potential på runt 18 000 kWh per år.
 
vad är det som värms upp? inkommande ventilationsluft eller.. Hur blir det på sommaren när man inte vill ha en enda grad varmare, kan det göra varmvatten då?
 
Den kan ju inte ge någon energi på vintern när man behöver den i alla fall.Åtminstonde inte här uppe där vi ofta har snö på taken
 
Systemet kan värma upp t ex vatten i en ack tank till en viss nivå så fort det finns även lite sol. Ju mer sol desto högre värme så klart, men även lite solinstrålning ger värme som du annars skulle behöva värma upp till den nivån på annat sätt. Eftersom det hela bygger på en uppvärmd luftspalt så smälter snö och glider av.
 
Hmmm har jag fattat helt fel eller är det luft som ska cirkulera via en vvx till solslingan i ackitanken??

Kan det bli lika effektivt som t.ex plana solfångare??
 
Varmluften sugs in i en låda där värmeenergin förs över till en vätska som t ex cirkulerar till solslinga i acktanken (i vårt fall). Jag är ingen ingenjör, men ungefär sådär går det till. Ska ge runt 350 kWh per kvm och år.
 
Tillåt mig småle eller åtminstone tvivla. Thermiaverken tillverkade luftsolfångare med växling till vatten på 80-talet och med urtaskigt resultat ,trots att det var helt täta lådor vilket torde vara omöjligt att få med glaspannorna.Att det kan utvinnas bortemot 350 kwh luft är nog troligt, men vatten...? Luft är en dålig värmebärare men som förvärme till ventilationsluften ett par månader om året gör det säkert ordentlig nytta.
 
Jag vet inte om jag förklarar korrekt, men principen är såsom jag skrev. Vet inte vilken typ av vätska som varmluften värmer upp. Vi får se, jag lovar att rapportera när allt är igång. Systemet är en produkt av KTH-forskning och är "up & running" på flera platser med bra effekt. De jobbar även med utvecklingsprojekt mot elproduktion och "solar cooling" med samma grundprincip, så det är lite med tanke på detta som vi tagit i med 50 kvm till att börja med.
 
Väldigt intressant det där, och ungefär 50ggr vackrare än vakuumrör. Har du någon energimätning? Det måste du ha så du kan gnälla om det inte levererar energi som utlovat. Finns för runt 2-3000kr.
 
Vi bygger först i höst, men jag kommer att ha örnkoll och rapportera här på forumet.
 
vänta lite med solfångare..
läste nåt om ett nytt bidrag från staten upp emot 50% kan man få.i bidrag som privatperson
kommer förslag nu i vår....så ta det lugnt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.