Vi bor i en enplansvilla som värms med pellets. I anslutning till huset finns ett dubbelgarage där även pannrummet ligger. Vid senaste brandskyddsinspektionen anmärkte sotaren på att det inte finns en korrekt luftsluss mellan pannrum och garage och att detta måste åtgärdas (en anmärkning som han låtit bli att nämna tidigare för att vara "bussig", vilket är helt galet men kanske ämne för en annan tråd). Pannrummet består egentligen av två små rum med ett dörrvalv mellan och det är i det valvet det alltså borde sitta en brandklassad dörr. Från pannrummet går en dörr ut i garaget och från garaget finns det sedan en dörr in i huset. Bägge dessa dörrar är brandklassade.

Min fråga är nu, för att luftslussen ska anses vara korrekt konstruerad, krävs det då att bägge dörrar är brandklassade, eller räcker det med att dörren till själva pannrummet är det? Det handlar ju om några tusenlappar i prisskillnad. Har försökt hitta svaret själv men inte lyckats än, och tänkte att det kanske finns någon som vet här på forumet.
 
Med viss reservation för att jag inte är helt uppdaterad: Det kravet gäller väl bara om pannan har en effekt på mer än 60 kW?
 
Jag är lite osäker och tycker informationen är ganska rörig, men det jag tror hänvisas till är bl.a. texten
"Lokaler där giftiga eller brännbara gaser
kan alstras, t.ex. garage, får endast
genom luftsluss stå i förbindelse med lokaler där personer vistas mer än tillfälligt
eller lokaler som i
nnehåller eldstäder. "

i BBR 5:674.

Planlösningen Hus -> Garage -> Pannrum måste alltså vara Hus -> Garage -> Luftsluss -> Pannrum.

Om jag förstått det hela rätt.
 
Men BBR gäller väl bara vid ny- och ombyggnad?
 
Vid mitt bygge av pannrum i garage behövde bara dörren som sitter in mot pannrummet vara brandklassad, den mellan slussen och garaget är en vanlig innerdörr.
Ett tips är at leta efter något begagnat, köpte min dörr på på blocket för en bråkdel av vad en ny dörr kostar.
 
Nybyggarn skrev:
Vid mitt bygge av pannrum i garage behövde bara dörren som sitter in mot pannrummet vara brandklassad, den mellan slussen och garaget är en vanlig innerdörr.
Ett tips är at leta efter något begagnat, köpte min dörr på på blocket för en bråkdel av vad en ny dörr kostar.
Det låter ju lovande, och ja, det var precis min tanke. Mellan pannrummet och garaget sitter det ju redan en brandklassad dörr, och då flyttar jag hellre den och sätter in vilken gammal dörr som helst där och sparar några tusenlappar.

Vem är det man kan vända sig till för att få definitivt svar på vad som gäller? Egentligen är väl kanske det intressanta vad försäkringsbolaget har att säga i frågan?
 
Jag skulle säga att det är den som gör brandskyddskontrollen hos dig som har det definitiva svaret på frågan vad hen vill ha för lösning.
Tyvärr är dessa kontroller så subjektiva på många håll. Vilket du ju själv beskriver i trådstarten.
 
GoForIt skrev:
Jag skulle säga att det är den som gör brandskyddskontrollen hos dig som har det definitiva svaret på frågan vad hen vill ha för lösning.
Tyvärr är dessa kontroller så subjektiva på många håll. Vilket du ju själv beskriver i trådstarten.
Ja, jag får kontakta sotaren igen och höra med dem, men slutändan borde det rimligen vara så att inget av detta blir ju egentligen aktuellt förrän det uppstår en brandsituation där försäkringsbolaget blir inblandat och då tänker jag att de har egna regler? Eller går de efter de brandskyddsinspektioner som utförts?
 
Det är ju tillämpliga regler i BBR som styr i grunden.
Sedan kan säkert MSB ha vissa riktlinjer och rekommendationer.
Som försäkringsbolagen sedan själva har utvecklat och modifierat (= lusläsa det finstilta).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.