Jag har ett problem med luftningsskruven på två element. Vi renoverar en tvättstuga och vår röris tömde fjärrvärmesystemet för att dra om några rör. Jag har fått fylla systemet igen och lufta elementen eftersom systemet varit luftfyllt.

Tyvärr hade jag ”glömt” att två av radiatorerna inte går att lufta eftersom luftskruvarna är gamla och slitna. 🙄 Det gör att radiatorerna får stå och vara kalla nu. Vågar inte gå på skruvarna hårt eftersom jag inte har några nya luftskruvar. På engelskspråkiga sidor finns massa luftskruvar att köpa men jag har ingen aning om vilken sort som passar.

Några tips för att byta en fastgjord luftskruv? Hur hittar jag en ny? Vi har gjutjärnselement från trettitalet så de är inte jättemoderna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

Bild på radiatorn/luftnippeln underlättar.

En bussning samt en vanlig luftnippel.
Det gäller att välja rätt storlek på bussningen, tex,
[länk]
[länk]

Vanlig luftnippel, tex,
[länk]
Tackar! 😊 Har varit hjälpt av gamla trådar tidigare men ibland behöver man skriva själv för att få hjälp med ett problem.

Här är bilder på de båda radiatorerna. Den som ser lite kantig ut är väl en gammal skör skruv som blivit sönderdragen eller? Den liknar övriga luftskruvar som jag lyckats skruva ut utan problem med en vanlig elementnyckel.

Den andra är rund och konstig. Jag trodde först att det varit en likadan som gått av på mitten men nu är jag mer tveksam.

Är jag rätt ute? Kan man plocka av hela den sexkantiga änden på elementet? Sänka trycket i systemet och försöka joxa ut de gamla luftventilerna? Men hur hittar man en ersättare om de pajar?
 
  • Vitmålad rörledning och vägg, slitage synligt, gammalt, med rostig skruv och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad vägghörn med gammal, avskalad färg och rostig, utsatt skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Element med blommor på fönsterbrädan och färgglada leksaksklossar på golvet i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.