Jag bor i bostadsrättslägenhet och har universums sämsta köksfläkt, nämligen IKEA UNDERVERK.

Det är en sån där som man antingen kan koppla till ett centralt utsug (eller vad det heter) eller använda som kolfilterfläkt, och i mitt fall är det kolfilter som gäller, eftersom det är det enda som är tillåtet i BRF:en.

Jag skulle kunna skriva spaltkilometer om denna absolut vedervärdiga tingest, som överhuvudtaget inte fungerar och förmörkar mitt liv dagligen, och den myriad av mail som jag utväxlat med IKEA om denna.

Men jag ska bespara er detta.

Kan dock sammanfatta läget med att fläkten inte är trasig, utan "den bara är sådan". Den har INGEN effekt, däremot låter den fasansfullt högt, och skåpluckorna i närheten blir så blöta av ånga vid matlagning att det bokstavligt talat rinner vatten från dem. Jag har öppen planlösning mellan kök och v-rum och matoset hänger kvar i timmar efter matlagning och sätter sig i gardinerna.

I samband med OVK-besiktning lät jag firman som utförde OVK:n bygga om fläkten till en kostnad av 4 000 kr, för att den skulle fungera bättre och klara besiktningen. Det gjorde den, men ombyggnaden hade ingen som helst effekt. Kostnadsmässigt "gjorde det inget" eftersom min väldigt snälla BRF tog kostnaden, men det är hemskt tråkigt med ett kök där man enbart kan laga mat i ugnen och micron.

Nu är jag redigt trött på detta, och vill hitta något som kan hjälpa upp situationen åtminstone litegrann.

Skulle en luftrenare kunna hjälpa mot matoset, alltså t ex en sådan här:

https://www.netonnet.se/art/hem-fri...aNbvPupHApaniy0aPZQ16fv3jYgwZptBoCfCYQAvD_BwE

Eller kanske en kombinerad luftrenare och luftavfuktare?

Tänker att det är Black Friday snart, och att jag skulle kunna köpa nån lämplig apparat till bra pris.

Byte av köksfläkt undviker jag helst, bl a för att 1. jag är TOTALT opraktisk och en fackman således måste installera den och 2. det är en inbyggnadsfläkt, varför jag antar att man måste riva halva köket vid fläktbyte.

"Öppna fönstret = problem solved" - lösningen är av olika skäl inte aktuell.

Tacksam för svar utan avancerat fackspråk - skriv gärna som till en 12-åring.
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
MultiMan
Det låter som att ventilationssystemet i lägenheten inte fungerar, annars skulle inte vattenånga och matos hänga kvar så länge. Det måste åtgärdas på ett eller annat sätt och är den enda, i mina ögon, rimliga åtgärden.

Luftrenare har du ju redan, i form av en kolfilterfläkt. Vad var det för typ av ombyggnad som skedde för 4000?
 
Eftersom det inte är tillåtet med att blåsa ut skiten via en kanal, utan ska vara en kolfilter. Normalt så finns ett ventsystem med fläktar som drar ut skitluften från alla LGH under eller över dig och med gemensam pipa till taket. Ingen fläkt i LGH vid sådan konstruktion, luften kommer att blåsa in hos din granne. Är det ett äldre hus, kanske med självdrag så är det lika. finns det någon ventil i köket. Sätt ett toapapper och se om det fastnar. Gör det inte det så finns inget bra drag ut och fukten från kok stannar hos dig. Fråga även grannarna hur dom upplever venten från köket.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det låter som att ventilationssystemet i lägenheten inte fungerar, annars skulle inte vattenånga och matos hänga kvar så länge. Det måste åtgärdas på ett eller annat sätt och är den enda, i mina ögon, rimliga åtgärden.

Luftrenare har du ju redan, i form av en kolfilterfläkt. Vad var det för typ av ombyggnad som skedde för 4000?
Ventilationen i lägenheten fungerar jättebra, och fick med beröm godkänt vid OVK-besiktningen.

Ombyggnaden av köksfläkten bestod av att man satte in en plåtlåda där delar av den av kolfiltren "renade" luften hamnar, istället för att den sprids planlöst bakom taklisten, d v s i vägg/takvinkeln bakom köksskåpen. Man satte även in ett 400 x 600 mm stort fläktgaller i listen ovanför det köksskåp där fläkten är inbyggd.
 
MultiMan
Fungerar ventilationen så samlas ju inte matos och vattenånga i timmar utan den ventileras bort efter en stund.

Hinner inte skriva mer nu, men kanske återkommer med fler funderingar i kväll.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om kolfilterfläkten funkar som den ska tar den bort stekos och rök från luften. Fukt tar den inte bort, den ska vädras bort med ordinarie ventilation. Funkar inte det kan man kanske montera en luftavfuktare som låter fukten kondensera ner i avloppet?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Eftersom det inte är tillåtet med att blåsa ut skiten via en kanal, utan ska vara en kolfilter. Normalt så finns ett ventsystem med fläktar som drar ut skitluften från alla LGH under eller över dig och med gemensam pipa till taket. Ingen fläkt i LGH vid sådan konstruktion, luften kommer att blåsa in hos din granne. Är det ett äldre hus, kanske med självdrag så är det lika. finns det någon ventil i köket. Sätt ett toapapper och se om det fastnar. Gör det inte det så finns inget bra drag ut och fukten från kok stannar hos dig. Fråga även grannarna hur dom upplever venten från köket.
Huset, som är från 1934, har s k "förstärkt självdrag".

Ventilationen fungerar utmärkt i övriga lägenheten. Tvätt som hängs i badrummet torkar t ex snabbt. Det är ENBART köksfläkten som inte fungerar.

Det finns en rund ventil i köket; dock sitter den inte i omedelbar närhet till köksfläkten, utan drygt 2 meter därifrån.
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Om kolfilterfläkten funkar som den ska tar den bort stekos och rök från luften. Fukt tar den inte bort, den ska vädras bort med ordinarie ventilation. Funkar inte det kan man kanske montera en luftavfuktare som låter fukten kondensera ner i avloppet?
Köksfläkten tar inte bort något matos.

De delar av köksluckorna som sitter ovanför spisplattorna blir, som jag skrev, dyblöta vid matlagning; särskilt om någon av de två yttre spisplattorna används . Såpass att de måste torkas med trasa kontinuerligt under matlagningens gång.

Jag klarar dessvärre inte att montera något. Utan min fråga är om jag t ex skulle kunna ställa en luftavfuktare någonstans i köket, och slå på den när jag lagar mat på spisplattorna.
 
T Talisman skrev:
Köksfläkten tar inte bort något matos.

De delar av köksluckorna som sitter ovanför spisplattorna blir, som jag skrev, dyblöta vid matlagning; särskilt om någon av de två yttre spisplattorna används . Såpass att de måste torkas med trasa kontinuerligt under matlagningens gång.

Jag klarar dessvärre inte att montera något. Utan min fråga är om jag t ex skulle kunna ställa en luftavfuktare någonstans i köket, och slå på den när jag lagar mat på spisplattorna.
Ett par recensioner av köksfläkten från IKEA:s hemsida:


"Jättenöjd med mitt nya IKEA-kök, men hemskt besviken på fläkten. Den låter väldigt mycket och suger inte upp något os alls. Verkar som att den bara blåser ut luft. Vattenångor och annat os blåser åt sidan och jag är orolig att fanér under skåp och bredvid fläkt blir skadat. Det luktar konstant matos i hela lägenheten då det sätter sig i textilier och kläder. Kan verkligen inte rekommendera."


" Den här fläkten är nog den sämsta jag ägt. Den låter jättehögt. Även på lägsta läget. Men blir lite lurad i butiken faktiskt. Ena lampan flimrar efter knappt 2 år. Värsta är att den suger så dåligt så luckan på överskåp där den sitter blivit fuktskadad av ånga och os. Trots att vi har ett komplett ikea kök så allt borde passa ihop. Gjorde pappertest efter tips med tunn servett och den fastnade. Men ändå verkar den inte räcka till matlagning. Så kommer inte gå på garantin. Fick info från kundtjänst att man måste låta den gå 10 min innan matlagning för att den ska fungera ordentligt (!?!?!) Med tanke på hur den låter på till och med lägsta läget samt då energiförbrukning så är ju inte detta ok. Har dock fått en ny skåpslucka av IKEA vilket var snällt. Men den kommer inte sättas upp förens jag köper en ny fläkt och kastar denna på tippen då jag inte ens tänker vara ond och sälja den vidare. Riktig besvikelse med andra ord och önskar att jag aldrig köpt den.. bortkastade pengar :("
 
BirgitS
T Talisman skrev:
Köksfläkten tar inte bort något matos.
Har kolfiltren tvättats var 3:e månad?
Har de bytts om de är äldre än 2 år?
 
T Talisman skrev:
Köksfläkten tar inte bort något matos.

De delar av köksluckorna som sitter ovanför spisplattorna blir, som jag skrev, dyblöta vid matlagning; särskilt om någon av de två yttre spisplattorna används . Såpass att de måste torkas med trasa kontinuerligt under matlagningens gång.

Jag klarar dessvärre inte att montera något. Utan min fråga är om jag t ex skulle kunna ställa en luftavfuktare någonstans i köket, och slå på den när jag lagar mat på spisplattorna.
Jag har haft kolfilterfläkt istället för riktigt utsug. Elände. Min var riktigt bra och tog bort allt os och lukt. Fast hela idén med den typen av fläkt är att all vattenånga bara blåser omkring i rummet i väntan på att evakueras av vanliga ventilationen. Varje gång jag kokade pasta ranns det vatten längs skåpen närmast och fönstren immade igen. Om din är kass så att det luktar matos i timmar så kan du byta ut den mot en som löser det problemet. Fukten på skåpen får du tyvärr leva med så länge du har en kolfilterfläkt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har kolfiltren tvättats var 3:e månad?
Har de bytts om de är äldre än 2 år?
Kolfiltren byttes i januari i år.
Därefter har jag lagat mat på spisplattorna max 15-20 gånger.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag har haft kolfilterfläkt istället för riktigt utsug. Elände. Min var riktigt bra och tog bort allt os och lukt. Fast hela idén med den typen av fläkt är att all vattenånga bara blåser omkring i rummet i väntan på att evakueras av vanliga ventilationen. Varje gång jag kokade pasta ranns det vatten längs skåpen närmast och fönstren immade igen. Om din är kass så att det luktar matos i timmar så kan du byta ut den mot en som löser det problemet. Fukten på skåpen får du tyvärr leva med så länge du har en kolfilterfläkt.
Tack för svar.

Mina fönster immar inte igen alls, men precis som du skriver rinner det bokstavligen vatten längs skåpluckorna när man kokar pasta. Helt sanslöst.

Tror du att en kombinerad luftrenare/luftavfuktare, placerad framför spisen vid matlagning, skulle ha någon effekt?
 
BirgitS
T Talisman skrev:
Det finns en rund ventil i köket; dock sitter den inte i omedelbar närhet till köksfläkten, utan drygt 2 meter därifrån.
Suger den något, hur mycket orkar den hålla uppe, ett enstaka ark toapapper eller mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.