Tar tacksamt emot tips på luftrenare för hemmiljö.
En luftrenare som fångar upp allergener, damm, mögel, hår etc från husdjur, lukter, men även asbestfibrer.

Har en dotter med astma och allergi, två katter och är personligen (som många på forumet redan vet om och ibland tyvärr elakt kommenterar) orolig för asbest.

Så, jag tänkte att det kanske kan vara en god ide' att investera i en eller ett par riktigt bra luftrenare! :)

Tacksam för tips!
Någon med egen erfarenhet?
 
S
typ något från denna sida?
http://luftrenare.se/
tror ingen kan riktigt lova att asbesfibrer fastnar i maskinen.
hade du självdrag nu?
 
Ja SBH, jag ska ha självdragsmekanik i mitt gamla hus, men hur bra det funkar är jag osäker på.
Har slutat elda med pellets och installerat jordvärme för snart ett år sedan.
Eldar extremt lite i den täljstenskamin som finns.
Dessutom precis satt upp skorstenshuvar på de båda skorstenarna.
Tänkte du på något särskilt i sammanhanget, dvs luftrenare i relation till självdrag?
 
Om man har focerad till- och frånluft så vädras det ut en massa med frånluften plus att man kan sätta ganska bra filter på tilluften.

Rekommenderad luftbytesmängd är att all luft (teoretiskt) ska bytas ut varannan timme.

Om man har självdrag och eldar i en/flera öppna spisar så kan man komma upp i rätt omsättningsmängd.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Demmpa, hur menar du med detta? Att om till- och frånluft fungerar som det ska, dvs självdraget, så är det onödigt med en luftrenare?
Som sagt, jag eldar nästan ingenting alls.
Har jordvärme numera och de tillfällen jag under vinterhalvåret eldar i min täljstenskamin kan typ räknas på en hand.

Vad menar du med forcerad till- och frånluft?
Och vilken typ av filter tänker du på för tilluften?
Kan köpas var?

Tacksam för lite förtydliganden! :)
 
S
Stina71 skrev:
Demmpa, hur menar du med detta? Att om till- och frånluft fungerar som det ska, dvs självdraget, så är det onödigt med en luftrenare?
Som sagt, jag eldar nästan ingenting alls.
Har jordvärme numera och de tillfällen jag under vinterhalvåret eldar i min täljstenskamin kan typ räknas på en hand.

Vad menar du med forcerad till- och frånluft?
Och vilken typ av filter tänker du på för tilluften?
Kan köpas var?

Tacksam för lite förtydliganden! :)
mekanisk tilluft.
antingen helt system eller punktfläktar.
olika filter beroende vad för mekanisk tilluft.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
S
Stina71 skrev:
Ja SBH, jag ska ha självdragsmekanik i mitt gamla hus, men hur bra det funkar är jag osäker på.
Har slutat elda med pellets och installerat jordvärme för snart ett år sedan.
Eldar extremt lite i den täljstenskamin som finns.
Dessutom precis satt upp skorstenshuvar på de båda skorstenarna.
Tänkte du på något särskilt i sammanhanget, dvs luftrenare i relation till självdrag?
med mekanisk får du ett bra luft byte. dock kan det bli problem med eldning.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Stina71 skrev:
Demmpa, hur menar du med detta? Att om till- och frånluft fungerar som det ska, dvs självdraget, så är det onödigt med en luftrenare?
Som sagt, jag eldar nästan ingenting alls.
Har jordvärme numera och de tillfällen jag under vinterhalvåret eldar i min täljstenskamin kan typ räknas på en hand.

Vad menar du med forcerad till- och frånluft?
Och vilken typ av filter tänker du på för tilluften?
Kan köpas var?

Tacksam för lite förtydliganden! :)
Med denna text "Om man har självdrag och eldar i en/flera öppna spisar så kan man komma upp i rätt omsättningsmängd." menar jag att man då har en möjlighet med självdragsventilation kan komma upp i att all luft teoretiskt hunner bli utbytt på två timmar.

Nackdelen med självdrag (och till viss del forcerad frånluft) är att man inte har kontroll på var tilluften kommer in och hur mycket som sugs ut vid varje frånluftsdon.

Forcerad till- och frånluft är fläktstyrd till- och frånluft, oftast är det även värmeåtervinning, FTX.

Gällande filter så finns det två typer (grov & fin), dessa finns i flera olika klasser, G2-G4, F5-F9, varav F7 är den vanliga för villor/kontor/mm.
http://www.ventilationsfilter.net/content/14-filterklasser
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
SBH, hur kan det bli problem med eldning om jag skaffar mekanisk ventilation?
 
Med F/FT(X) så skapas det ett undertryck i huset. När det är undertryck i huset så sugs det in luft genom alla otätheter som finns i väggar/golv/tak/fönster/köksfläkt/eldstad/mm.

Om man har F/FT(X) så bör kaminens förbränningsluft tas direkt utifrån via kanal in i kaminen.

En kollega till mig har frånluftsvärmepump med högt frånluftsflöde, när dom ska tända i kaminen så kan dom inte ha köksfläkten igång då det blir alldeles för stort undertryck i huset, om dom har köksfläkten igång så ryker det in, det har hänt några gånger.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Du är kunnig Demmpa!

Betyder detta alltså att kaminen kan funka, med mekanisk ventilation?
Eller måste jag skapa en kanal in i kaminen?
Förstår inte riktigt hur det ska gå till. :)
Eller räcker det med att öppna en dörr/fönster då man ska tända kaminen?
Eller blir det motsatt effekt.
En hel vetenskap detta... :)
 
Jag är allergiker (dock ej katt) och har astma. Tänkte köpa katt, men blev starkt avrådd av min lung-läkare. Har Electrolux och Coway-renare. Nöjd med båda. Tror inte att någon fångar asbestfiber. Sannolikheten är liten att du ska ha asbest i luften
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för svar QuickSilver! Ja, katt är inte särskilt smart med en dotter som har astma och allergi..
Men men, som "tur" är bor hon iallafall halva tiden hos sin pappa.

Vanligtvis är risken liten att man har asbestfibrer i inomhusluften, men jag har bl a varit med om incident då damm från eternitkanal spreds i hela huset. Därav startade min asbstoro. Dessutom rivit ut flera gamla plastmattor, ovetandes om asbestfaran.

Vilka modeller på luftrenare har du?
Och varför tro du att de inte tar asbestfibrer?
Vet du om det finns några andra modeller som gör det och vad för typ av filter som krävs?
Eller var man kan vända sig för att få information om detta?
Tack på förhand!
 
Hej.

Ett bra ventilationssystem är alltid bra att ha i huset, mekanisk frånluft räcker ju bra om man har tillräckligt med tilluft i exempelvis fönsterventiler, frånluft i "lortiga rum" som man kallar det, alltså bad/tvättstuga/kök/WC, tilluft i vardagsrum, sovrum, allrum genom förslagsvis fönsterventiler. Se sedan till att luften har möjlighet att vandra mellan rummen..

Skaffa en luftrenare med HEPA 13 filter så renar den ju bra, om den sen fångar upp asbest vet jag inte

För att ta det ännu längre så installera en centraldammsugare med utblås genom väggen, fint damm och partiklar åker ut för gott.

Tycker luftmiljön i min egen kåk (gammalt hus) är mycket bra efter dessa installationer.

Har full förståelse för din oro kring asbest, du är inte ensam. Försök förstå att många gånger är rädslan för olika saker överdriven..

Ta hand om dig!
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för ett trevligt och informativt svar Ric5! Uppskattas!

Har du alltså installerat allt det du beskriver?
Hur gammalt är ditt hus?
Hade du självdrag via frånluftskanaler i gamla murstocken tidigare?
Har du nu proppat dessa och istället installerat mekanisk frånluft bara?
Hur proppade du dem isåfall?
Hur och var är den mekaniska frånluften dragen? Genom innertak, upp på vind och ut genom yttertak, eller?
Fläkt på taket?
Hur stort hus har du, flera våningar?
Tilluftskanaler i hur många rum/våning?
Tilluft genom att borra upp i själva väggen, eller genom att tå hål och skapa ventiler i själva fönsterkarmarna?

Hur får man luften att vandra mellan rummen? :)

Ja, jag är nog inte ensam om att grubbla om asbest.
Men, som du skriver, ibland blir väl oron överdriven.
Det gäller att försöka hålla den på en rimlig nivå.

Ta hand om dig du med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.