Hej!

Bygger Attefallshus /5 m2 + sovloft. Snickarna har isolerat väggar och tak med bl a Isover isolering (gul) och någon mer brunaktig isolering. De har skurit isoleringen inne i byggnaden innan uppsättning. Efter isolering har det nu satts upp panel på väggar och tak.

Några funderingar: Jag antar att det finns en hel del små partiklar av isoleringen i inomhusluften. Bör jag rena luften innan någon vistas i huset, sover där, vi tar in möbler? Eller är det OK ändå? Om det bör renas, tar tacksamt emot tips på hur och med vad? Räcker det att vädra ur ett tag med öppna dörrar/fönster och dammsugning eller bör jag skaffa någon form av luftrenare som för gå ett tag innan vi börjar använda huset? Hur länge isåfall och tar tacksamt emot tips på produkt, som inte kostar skjortan, och som tar upp små små partiklar från isoleringen.

Hur hade ni gjort i samma sits?

Tack på förhand!
 
S Slottsfrun skrev:
Hej!

Bygger Attefallshus /5 m2 + sovloft. Snickarna har isolerat väggar och tak med bl a Isover isolering (gul) och någon mer brunaktig isolering. De har skurit isoleringen inne i byggnaden innan uppsättning. Efter isolering har det nu satts upp panel på väggar och tak.

Några funderingar: Jag antar att det finns en hel del små partiklar av isoleringen i inomhusluften. Bör jag rena luften innan någon vistas i huset, sover där, vi tar in möbler? Eller är det OK ändå? Om det bör renas, tar tacksamt emot tips på hur och med vad? Räcker det att vädra ur ett tag med öppna dörrar/fönster och dammsugning eller bör jag skaffa någon form av luftrenare som för gå ett tag innan vi börjar använda huset? Hur länge isåfall och tar tacksamt emot tips på produkt, som inte kostar skjortan, och som tar upp små små partiklar från isoleringen.

Hur hade ni gjort i samma sits?

Tack på förhand!
Det är ingen fara, bara att städa ur och flytta in.
 
Torka av med "mirakelduk" och/eller fuktig trasa.
 
Vanlig städning innan inflytt lär väl räcka alldeles utmärkt.
 
Vi håller på att bygga om köket, men har även slipat golv och isolerat med lösull. Jag är känslig för damm och kan inte sova förrän luften är OK, och det kan ta ett tag. Vi dammsög först med en byggdammsugare, det hjälpte inte ett dugg utan snarare förvärrade saken. Det blev till att köpa ny dammsugare med bra HEPA-filter. Efter att ha dammsugit noga med den och torka av alla ytor med vatten och såpa så blir det bra. Men jag kompletterade med en luftrenare i sovrummet pga att vi har så många textilier där, så det var svårt att få luften ok.

För dig som inte har haft möbler eller annat på plats ska det ju räcka med att dammsuga med en dammsugare som har filter efter du har kört med byggdammsugaren, med fönster och dörrar öppna under en dag eller så. Sedan våttorka alla ytor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.